levensduur pickup naald

Plaats hier uw vragen over alle ander materiaal zoals platenreinigers, kabels,...

levensduur pickup naald

Berichtdoor JB 007 » 08 Feb 2017, 10:56

In een oude editie van Stereoplay (Duits hifitijdschrift) herinner ik mij nog gelezen te hebben dat de naald van een goede kwaliteit ongeveer
1000 speeluren aankan. Dit bij optimaal gebruiksvoorwaarden (correcte positionering, juiste naalddruk, cleane platen,...).

Op een bijsluiter van Nagaoka (mp110) lees ik dat zij adviseren om na 200 à 300 speeluren een nieuwe naald te monteren.

Toch wel een groot verschil.

Weet iemand wat de gemiddelde levensduur is van een naald ?
JB 007
Newbie

Re: levensduur pickup naald

Berichtdoor Kilroy » 08 Feb 2017, 13:56

Vervangen is afhankelijk van het gebruik van de platenspeler.... algemeen zou ik zeggen:

normaal gebruik +/- om de 2 jaar vervangen
Bij dagelijks gebruik +/- elk jaar vervangen
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Jumping Jack » 08 Feb 2017, 16:24

Elk jaar een andere naald? Dat is toch nergens voor nodig. Afhankelijk van de opbouw en materiaal moet 1000 uur geen enkel probleem zijn... De tip is diamant, dat slijt amper bij correct gebruik. Natuurlijk zegt nagaoka dat je elke 200 uur je naald moet vervangen... Als je hoort dat het minder begint te klinken en het element minder goed begint te tracken (als ie bv plots naar het midden van de plaat trekt), dan is het tijd voor een nieuwe...
Jumping Jack
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 08 Feb 2017, 17:51

Jumping Jack schreef:Elk jaar een andere naald? Dat is toch nergens voor nodig. Afhankelijk van de opbouw en materiaal moet 1000 uur geen enkel probleem zijn... De tip is diamant, dat slijt amper bij correct gebruik. Natuurlijk zegt nagaoka dat je elke 200 uur je naald moet vervangen... Als je hoort dat het minder begint te klinken en het element minder goed begint te tracken (als ie bv plots naar het midden van de plaat trekt), dan is het tijd voor een nieuwe...

Tja, misschien toch wat verduidelijking....

Ik draai alle dagen 2 tot 3 uur plaatjes. In het weekend is dat nog wel wat meer... en soms veel meer ;-)
Ik heb géén duur element (Ortofon 2M Red), waarvan een nieuwe naald minder dan 100 euro kost.

dan plaats ik graag regelmatig eens een nieuwe naald, ook al is dat misschien niet echt nodig, maar vervangen om de 200 uur dat is inderdaad wel absurd....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor JB 007 » 08 Feb 2017, 22:36

Bestaat er soms een testplaat waarop men zoiets zou kunnen testen ?
Indien ja, welke en waar kan men een exemplaar vinden ?
JB 007
Newbie

Berichtdoor roefke » 09 Feb 2017, 07:07

ik verander elk jaar zowiezo de naald , net als kilroy speel ik gemiddeld 3u per dag, dat maakt toch rap een 1200 speeluren per jaar. Momenteel draai ik met shure en die kostprijs draait rond de 40€ dus liever te snel vervangen dan te laat

verder kontroleer ik nu en dan de naald onder de microscoop.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Terug naar Alle andere materiaal