Restauratie van een Dual 701

Alles over het zelf in elkaar knutselen van audio toebehoren

Restauratie van een Dual 701

Berichtdoor Kilroy » 08 Okt 2014, 17:24

In deze serie ga ik regelmatig een oude platenspeler speler bespreken. Ik laat zien waar je op moet letten, wanneer je een dergelijke speler wilt aanschaffen en wat er nodig is om de speler weer probleemloos te laten spelen. De eerste die het spits mag afbijten is een Dual 701.

De Dual 701 wordt door de één verguist vanwege het ’direct drive’ loopwerk, door de ander weer geprezen, vanwege zijn enorme muzikaliteit. Hoe het ook is, het blijft een prachtig stukje fijnmechanica uit vervlogen tijden..…

Afbeelding

Direct drive: zonde of zegen?

Om maar gelijk met het belangrijkste verschil met de meeste (huidige draaitafels) te beginnen. De Dual 701 is gebaseerd op een direct drive aandrijving. Dat wil zeggen dat de motor direct gekoppeld is aan het draaiplateau, zonder tussenkomst van een snaar of tussenwiel. Het grote voordeel is dat je de kracht van de motor optimaal kan gebruiken.

Afbeelding

Daarbij heeft een direct drive platenspeler een zeer nauwkeurige, stabiele omloop en is vaak pitch controlled. Het nadeel is dat wanneer de motor ook een klein beetje bijgeluid, trilling of rumble veroorzaakt, dit direct wordt doorgegeven aan het plateau en het element. Dit met gevolg voor een versmering van het geluidsbeeld.
Het is dus niet zo heel eenvoudig om een goede direct drive draaitafel te maken.

De Dual 701: een High-Tech klassieker

De Dual 701 is een platenspeler met een geheel eigen techniek. Dit wat betreft de automatiek, aandrijving en toonarm. Alles is ontwikkeld in eigen huis, Qua uitstraling mag je hem nu betitelen als oubollig en saai. Maar vergis je niet in de innovatieve techniek, die er onder de motorkap zit. Kosten noch moeite werden destijds door de Dual ontwikkelaars gespaard. Anno 2014 zou dit echt ondenkbaar zijn en niet meer rendabel zijn.

Afbeelding

Alhoewel, VPI heeft nu een direct drive speler weer op de markt gebracht, de VPI Classic Direct. Zo zie je maar weer, hoe de perceptie van mensen veranderd. Er is een tijd geweest dat direct drive, vloeken in de kerk was. Let wel, deze VPI gaat wel een slordige 23.000 euro kosten.
Dat wordt door VPI gerechtvaardigd door de hoge ontwikkelingskosten en voor de kostbare motor die er voor nodig was. Maar laat je niet gek maken. Het is vooral een verkoopargument. En laten we eerlijk zijn, 20 ruggen voor een metalen schijf dat rondjes draait, mmmm, ik sla deze keer over.

Een zielige Dual in de kringloop

Deze Dual 701 platenspeler kwam ik tegen in de plaatselijke kringloop. Zielig in een hoekje tussen wat China rommel en onder een dikke laag stof. Echter bij nadere nadere inspectie blijkt dat deze speler een heel goed tehuis moet hebben gehad. Als de stof er is afgepoetst, blijkt dat deze Dual 701 gewoon in nieuwstaat verkeerd. En dat na 40 jaar!

Afbeelding

Zijn baas is mogelijk overleden en hebben de nabestaanden geen idee, dat deze speler destijds de top van de Dual platenspeler lijn was en dat de eigenaar deze speler waarschijnlijk al die jaren goed heeft verzorgd en gekoesterd. Met een aanschafprijs van ruim 1500 gulden was deze speler in de jaren zeventig, voor de gewone man nagenoeg onbetaalbaar. In die tijd gewoon was dat, voor Jan de arbeider, al snel twee maandsalarissen! Maar laten we eerlijk zijn. Het is natuurlijk een uitermate fijne kans om anno 2014 een stukje fijnmechanica voor een budgetprijs in huis te halen.

Direct drive EDS-1000

Anders dan zijn minder bekende voorganger, de Dual 601, wat een snaar aangedreven platenspeler is, is de Dual 701 een direct-drive platenspeler. Dat wil zeggen dat de aandrijfmotor direct gekoppeld is aan het draaiplateau.

Afbeelding

Ach wee, hoor ik daar al weer een aantal sceptici onder jullie bedenkelijk brommen? Die aandrijftechniek is toch inferieur aan de snaaraangedreven spelers. Daar wil ik nog wel eens een boompje over doorzagen. Deze Dual EDS-1000 aandrijfunit is de stilste, nauwkeurigste en één van de meest stabiele platenspeler motor die ooit gemaakt is. Sterker nog, ik denk dat de EDS-1000 zich gewoon kan meten met de direct drive van de VPI classic direct.

Afbeelding

Het was destijds een echt prestigeobject. Heden ten dage zou een dergelijke ontwikkeling, in vergelijk met de vermoedelijke afzet, kapitalen kosten en niet meer rendabel zijn.

Afbeelding

De elektronica van de EDS-1000 bevat maar één IC (uA709 opamp) en is verder geheel discreet (uit losse onderdelen) opgebouwd. In deze elektronica zijn zelfs germanium-transistors gebruikt. Germanium is een koolstof- achtige element en uitstekende halfgeleider. Door de goede materialen en het uitstekende elektronische opbouw, is deze EDS-1000 nagenoeg onverwoestbaar.
Pluspunten van de Dual 701

De speler heeft alles aan boord wat een verwende muziekliefhebber maar wil wensen. Met een duwtje aan de aan ‘start’ knop, wordt de automaat in werking gezet en wordt de arm met element netjes in de eerste groef van de Lp geloodst, waarna de automatische armlift de naald netjes in de aanloopgroef laat zakken. Aan het einde va de plaat voltrekt zich het omgekeerde en wordt de arm netjes in de rustpositie gebracht en met een zacht klik uitgeschakeld. Prachtig toch!

De motor is probleemloos en heeft, zoals gezegd, benijdenswaardige specificaties, zelf voor nieuwe , top of the bill, platenspelers anno 2014. daarbij is de motor onderhoudsvrij en zo goed als veroudering vrij. Voor problemen met deze EDS-1000 motor unit hoef je je dan ook geen zorgen te maken.

Afbeelding

Nadelen van de Dual 701

Het grootste nadeel van deze Dual 701 is de kwetsbaarheid van de automatiek. Bijna alle Dual 701 platenspelers die ik heb aangeschaft, waren defect. Defect wil zeggen dat de automaat haperde of in het geheel niet werkte. Vaak zie je de arm even op en neer bewegen, om daarna op dezelfde plek weer neer te zakken.

Tja, daar zit je dan met je mooie Dual. Als je een volautomatische speler bezit, wil je die functie natuurlijk ook graag gebruiken. Maar waar moet je nu gaan zoeken? Toch is het niet zo heel moeilijk en dat zal ik je laten zien. Stap voor stap gaan we deze Dual 701 herstellen en opnieuw smeren.

De Dual 701 op de operatietafel

Allereerst verwijder je het zware draaiplateau. Deze ligt gewoon los op de motor. Gelukkig, zo wordt de draaitafel een stuk meer handelbaar.

Afbeelding Afbeelding

Vervolgens fixeer je de arm in de steun door het klemmetje over de arm te schuiven. Eventueel zet je de arm nog even vast met een tiewrap.

Afbeelding Afbeelding

Verwijder ook even de headshell door de armhendel naar achteren te schuiven. Als laatste demonteer je ook even het contra gewicht. Wees met deze laatste voorzichtig. Het is een kwetsbaar onderdeel. Straks daarover meer.

Afbeelding

Door het losdraaien van de drie transportbouten, kun je deze schuin naar binnen drukken. Hierdoor ontkoppel je het totale loopwerk/speler van de console en kun je het voorzichtig optillen. De veren, die aan het chassis vastzitten, gaan gewoon mee. Let even op de bekabeling, maar erg lastig is dit niet.
Nu kun je de draaitafel rustig op het motorplateau laten rusten. Aangezien we graag aan de onderzijde willen werken, draai ik de speler om en zet de tafel om twee stevige balkjes. Desnoods leg je hier nog een doek tussen om beschadigen van het chassis te voor komen.

Afbeelding

Het brein van de Dual 701

Door de motor wordt een tandwiel aangedreven die op zijn beurt een kunststof schijf beweegt. Als je daarover nadenkt hoe deze is opgebouwd, besef je dat dit een hoog staaltje fijnmechanica is. In deze schijf zitten diverse aanloopsleuven, die het complete mechaniek aandrijven. Van armlift tot automatische afslag. De mechaniek is foutloos en eigenlijk onverwoestbaar, mits je weet wat je doet. Ga er dus niet zomaar aan zitten prutsen, maar kijk eerst goed hoe alles werkt.

We gaan even terug naar één belangrijkste problemen, die je bij een oude Dual 701 tegenkomt: een defecte automatiek. Wanneer je de speler aanzet zal het plateau gaan draaien en in het gunstigste geval gaat de arm even omhoog, waarna hij weer op de plaats rust komt.

Het heeft alles te maken met een klein rubberen dopje, die in de loop van de jaren verteerd is en daardoor zijn functie verliest: de Steurpimpel. Jawohl!

Steuerpimpel van de Dual 701

Zoals gezegd, is de Steuerpimpel een klein rubbertje op een pen die verbonden is met het centrale lager van de toonarm. Bij het starten van de platenspeler wordt de mechaniek in werking gezet en in een vloeiende beweging wordt, door de wrijving van het rubbertje op het metalen aanloopvlak de arm meegenomen naar de beginpositie. Je snapt, dat wanneer dit rubbertje ontbreekt, deze beweging niet meer wordt uitgevoerd en de arm netjes op en neer gaat zonder van plaats te verwisselen. Dat is wat je dan ook ziet bij mijn mijn speler op de werkbank.

Afbeelding

Na 40 jaar kun je er vanuit gaan dat bij alle Dual 701 spelers deze rubbertjes verteerd, verhard of zelfs compleet verdwenen zijn. Maar geen nood. Deze Steuerpimpel zijn gewoon te koop. Ik heb er een paar op Ebay gescoord. Maar wat als je deze nu niet meer kunt vinden. Nu, dan is er nog een andere, simpele oplossing. Zet over het pennetje een stukje krimpkous. Laat ongeveer 1mm. (na krimpen) van de krimpkous boven het pennetje uitsteken. Het overstekende gedeelte van de krimpkous vervangt nu dus de originele Steurpimpel. Dit is wel even een lastig klusje, maar als het eenmaal is gelukt, is de werking zo goed als gelijk aan de originele situatie.

Veel meer dan de Steuerpimpel problematiek zul je niet vaak tegenkomen, tenzij er al iemand voor je er mee bezig is geweest en de boel heeft verknoeid. Wel moet je voorzichtig zijn met alle kunststof onderdelen. Ook deze zijn aan degradatie onderhevig en kunnen in de jaren wat brozer zijn geworden. Ga je daar mee stoeien en er breekt iets kapot is dat lastig te vervangen. Zelf maken is dan de laatste optie, maar dat is niet aan iedere hobbyist uitbesteedt.

Maar als de speler verder origineel, rest eigenlijk alleen nog een goede servicebeurt, die je ook zelf eenvoudig kunt uitvoeren.

Smeren van de bewegende onderdelen

Dual schrijft in de service manual een drietal smeermiddelen voor de draaitafel voor. Echter zijn deze niet even op de hoek van de straat te koop en mogelijk al niet meer beschikbaar na 40 jaar. Ik heb daarvoor een aantal vervangende middelen gevonden die wel goed verkrijgbaar zijn.

Kogellagervet o.b.v. Lithium (bouwmarkt)
TTO turntable bearing oil (Audio-Creativeshop)
Siliconenolie 300.000 viscosity (modelbouwshop)

Afbeelding

Gebruik voor de service punten de beschrijving va de service manual. De complete gebruikers en service manual kun je vinden op http://www.vinylengine.com

Afbeelding

Ik maak zo goed als alles schoon met wat white spirit (terpentine) en alcohol om te ontvetten. Alles demonteren zou ik niet doen. De kans dat je de onderdelen niet goed meer in elkaar krijgt is erg groot.

Afbeelding Afbeelding

De gele plastic aandrijf schijf kan wel voorzichtig worden gedemonteerd. Zo kun je aan de onderzijde de sleuven van het oude vet ontdoen en van nieuw vet voorzien. Doe dit met aandacht en zet na het invetten de schijf op de zelfde manier weer terug en borg hem weer met de borgveer.

Afbeelding Afbeelding

Smeren van het plateau lager

Ik krijg regelmatig een vraag hoe het plateaulager (die vast zit aan de motor), gesmeerd kan worden. Volgens Dual is deze onderhoudsvrij. Maar ik vermoed niet dat de mensen bij Dual destijds rekening gehouden hebben dat na 40 jaar nog één of andere gek is die de draaitafel wil restaureren….

Het is alleen niet zo eenvoudig deze lagers te smeren, door de slechte toegankelijkheid. Ze zitten namelijk diep verscholen in de motor unit. Als je vanaf de onderzijde in de motorunit kijkt, kun je eventueel met een spuit met een lange naald de sinterbronzen lagers bereiken en deze een druppel lagerolie kunnen geven. Ga echter niet de motor uit elkaar halen, zonder dat je weet wat je doet. Laat dan desnoods het smeren van het hoofdlager achterwege. Ik heb nog geen speler op de werkbank gehad, waarbij het centraal lager een issue was. Mijn advies is echter, als je geen problemen hebt met de aanloop en uitloop van het draaiplateau, laat het dan voor wat het is. If it ain’t broken, don’t fix it.

Beginpositie van de naald

Wat ik ook regelmatig tegenkom is dat na het instarten van de automatiek, de naald niet netjes in de eerste groef van de plaat wordt geplaatst, maar een stukje ervoor. Daardoor schuift de naald in het slechtste geval van de plaat af.

Maar geen nood. Onder de hendel waarmee je het toerental regelt, zit een klein instel-schroefje. Zet de snelheid op 45 rpm waardoor het schroefje vrij toegankelijk wordt en verstel het met een kleine schroevendraaier. Hierdoor verschuift de beginpositie van de toonarm. Je moet het maar net weten.

Afbeelding

Vervangen van de condensatoren voedingsprint

De Dual 701 heeft een afgeschermde metalen huis waarin een aantal componenten van de voeding bevinden. Als we de kap er af halen door de zelftapper los te draaien zien we een transformator en twee condensatoren. Deze laatsten zijn na 40 jaar aan vervanging toe.

Afbeelding Afbeelding

Maak het printje vrij door de twee metalen lipjes weg te duwen en zo de onderkant van de print te kunnen bereiken. gebruik voor de vervangende condensatoren wel dezelfde waarden als de originele.

Schoonmaken van de potmeters voor de toerenregeling

Rechtsonder in de draaitafel bevinden zich de potmeters waarmee je het toerental van de draaitafel kunt finetunen. Dit zijn ‘open’ potmeters en kunnen in de loop van de jaren vervuild zijn geraakt. Spuit de meters even in met contactspray en draai een aantal keren aan de potmeter om de geleidende banen goed te bereiken.

Afbeelding

Nieuwe bekabeling

Natuurlijk gaan we ook de oude kabels even vernieuwen. Na 40 jaar is dit echt wel nodig. Onder het plateau volg de toonarm bekabeling naar een metalen afschermhuis. Deze kun je demonteren door de M3 moer los te draaien. Zoals je ziet is de kabel aangesloten met een tweetal faston stekkers.

Afbeelding Afbeelding

Dat is natuurlijk een waardeloze verbinding en door corrosie verslechterd de verbindings kwaliteit ook nog eens. We solderen de nieuwe kabels netjes aan de betreffende punten. Doe dit gelijk aan de oude situatie. Vergeet niet het afscherm kapje weer terug te plaatsen

Afbeelding

De draaitafel testen op functionaliteit

Zo nu is het tijd om de draaitafel weer in werkpositie te brengen en te testen op functionaliteit. Zorg dat de arm compleet gemonteerd is en dat er een element in de headshell zit. Stel even grofweg de naalddruk in. Als er nog een oud element in de headshell zit, gebruik deze dan even. Straks als alles weer op zijn plaats zit en goed functioneert, ga ik een nieuw element monteren en afstellen.

De toonarm van de Dual 701

Afbeelding

De toonarm van de Dual 701 is een ’piece of art’ op zich. Ook hier is door de Dual engineers alles uit de kast getrokken om een zo en goed mogelijk product te maken. De arm heeft een eigen ‘Dual’ headshell, die we ook op de vorige serie, de snaar aangedreven Dual 601, terugvinden
De toonarm lagers

De arm is een relatief lichte arm en vraagt dus om elementen met een hoge compliantie. Weet je niet wat dit betekent, dan adviseer ik je even mijn project over het afstellen van een platenspeler, te lezen. Daar kun je meer informatie vinden over deze technische termen en wat je precies inhouden.

kun je hier wat meer over terug vinden. Verderop in het verhaal ga ik wat verder in over het afstellen van de Dual 701 toonarm. De horizontale lagers van de toonarm kunnen in de loop van de jaren mogelijk wat speling hebben opgelopen.

Afbeelding Afbeelding

Dit is eenvoudig na te stellen door het borgmoertje los te draaien, waarna je de naald precies spelingvrij kunt aandraaien. Daarna borg je de as weer met de borgmoer waarbij je de naald even fixeert.

Contragewicht

Als je goed naar het concept van de Dual 701 kijkt, zul je merken dat alle onderdelen van deze platenspeler op de ontwikkelingstafel hebben gelegen. Niets is ‘zomaar’ gedaan. Dit geld bijvoorbeeld ook voor het contragewicht. Dit contragewicht heeft naast het instellen van de naalddruk, nog een andere functie. Namelijk het dempen van resonanties van de toonarm. Dat gebeurt hier op twee maneieren. Allereerst is het contragewicht in een rubber gezet, welke de meetse resonanties elimineert. Het vernuft zit hem echter in de het verende contragewicht in de kunststof ‘kooi’. Door deze dubbele constructie worden ongewenste resonanties tot een minimum beperkt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het vervelende is echter dat deze constructie erg kwetsbaar is en als je zomaar aan het contragewicht gaat zitten draaien, breekt de kwetsbare veerconstructie waardoor het contragewicht los in de behuizing komt te liggen. Daardoor is de dempende werking weg.

Let hierop als je een tweedehands Dual 701 aanschaft. Nu zou dit nog niet zo’n groot probleem hoeven te zijn, want hee, wij zijn toch handige doe het zelvers? Maar het is toch niet zo heel eenvoudig dit te repareren. Het contragewicht en de veer zit in een gelijmde constructie en deze maak je niet zomaar open. Ik heb wel oplossingen gezien, maar geen van allen is eenvoudig te doen. Mijn advies is om een goede Dual 701 te scoren. Dan heb je het minste werk. Er worden er nog regelmatig goede exemplaren aangeboden, dus het is het wachten waard.

Afstellen van een element

Zoals gezegd is de Dual toonarm geschikt voor elementen met een medium tot hoge compliantie. Keuze genoeg dus. Ik heb nog een Ortofon 2M Bronze op de plank liggen die ik in deze Dual 701 ga monteren. Dat monteren en afstellen is allemaal niet zo heel spannend en een klusje in principe door iedereen gedaan worden. In een volgend artikel laat ik zien hoe ik een element in de Dual 701 zet en afstel. Meer over het afstellen van een toonarm afstellen, elementen of compliantie, vind je in mijn artikel: afstellen van een platenspeler.

Alles bij elkaar maakt het dat je een Dual 701 niet eventjes op een maandagavond fixed. Geduld, het inlezen in de techniek en het zorgvuldig lezen van de service manual is een must.
Ben je niet handig, begin dan niet aan een tweedehands Dual 701. Koop dan liever een goed gerestaureerd exemplaar. Dat is een iets grotere investering, maar bespaart je een hoop ellende en frustratie. Maar er zijn meer opties. Er zijn ook goede klassieke platenspelers, die niet zo lastig op te knappen zijn. Die komen later aan bod.

Luisteren naar de Dual 701

Maar wat een heerlijke draaitafel is dit zeg. Met een mooi elementje als deze Ortofon Bronze is het echt genieten. Veel detail, een goede drive en een stabiele omloop. Een rustig geluidsbeeld zonder zenuwachtige trekjes.

Klankmatig is deze draaitafel wel een totaal andere draaitafel dan mijn eigen Thorens TD124 met GrooveMaster toonarm. De Dual 701 is precies, enigszins terughoudend en maakt het geluidsbeeld wat kleiner en intiemer. Ik kan mij voorstellen dat deze speler met name voor liefhebbers van klassiek en/of kleine muzikale bezettingen een uitermate goede keus is. Klankmatig behoort de Dual 701 echter nog steeds tot de top, ongeacht prijs!

Afbeelding

De Thorens TD124/GrooveMaster zet daarentegen een veel steviger en breder beeld neer. Meer uitgesproken en grootser.

Welk element voor de Dual 701

Afbeelding

Heb je een Dual 701 aangeschaft, vergeet dan de elementen die daar vaak nog op zitten. Grote kans dat er een Shure V15 MKII gemonteerd. Destijds een zeer populair en ook kwalitatief, uitstekend element. Ook heb ik ooit een Dual 701 met een Audio Technica 20SLa element gekocht. Dit element was destijds optioneel en een echt topelement. Nu een echte klassieker. Maar in vergelijk met de huidige (instap) elementen, is de AT 20SLa niet zo heel bijzonder. Of dit komt door de techniek of door veroudering, geen idee. Tref je toevallig een dergelijk AT element aan, heb je geluk. Er zijn nog liefhebbers genoeg die fors willen betalen voor een dergelijk element. Richting Ebay dus…..

Nieuwe elementen

Afbeelding

Ondanks de prima specificaties van weleer, zijn alle elementen uit de tijd van de Dual 701 hopeloos verouderd. Dit om twee redenen. Ten eerste zijn na 30-40 jaar alle ophangingen en rubbertjes verstoft, vervuild en/of ingedroogd. De cantilever beweegt gewoon niet zo soepel meer dan toen het nieuw was. Daar kun je gewoon niets meer aan doen. Daarbij heb je grote kans dat ook de naald versleten of mishandeld is. Een andere naald…? Dat kan vaak wel. Maar ik denk dat de huidige, nieuwe elementen (ook de instap elementen) van veel hoger kwalitatief niveau zijn dan een vervangende naald voor een dergelijk bejaard element. Als je kijkt naar prijs en de kwaliteit van de elementen die er nu op de markt zijn, begin dan niet aan het restaureren van zo’n oud lijk. Gewoon weggooien dus.

Afbeelding

Ik heb nu een Ortofon 2M Bronze gebruikt, maar natuurlijk kun je hier ook kiezen voor de Ortofon 2M red of 2M Blue. Maar ook een Nagaoka MP-110 zal hier zeker op zijn plaats zijn. Het zijn allemaal platenspeler elementen met een uitermate fijne prijs kwaliteit verhouding en een prima muzikale kwaliteit.

Kan het nog beter?

Dat denk ik wel. Een punt waar zeker nog watt winst gehaald kan worden is de console. De standaard console van de Dual 701 is een dunne kast gemaakt van spaanplaat en plastic…. Net zoals vele platenspelers uit de jaren zeventig. Ik vermoed dat een mooie zware, massief houten console, zoals deze te koop is voor de Thorens TD160 serie, nog een schepje bovenop de geluidskwaliteit kan doen. Maar dat geld natuurlijk voor een heel veel klassieke platenspelers. Experimenteren kan hier dus zeker lonend zijn. Maar dat maakt de hobby nu juist zo leuk.

Nieuwe mogelijkheden voor de Dual 701

Afbeelding

Als je toch niet wilt gaan voor de klassieke uitstraling van deze speler, wat denk je dan van een geheel nieuwe look voor de Dual 701? Wanneer je alleen de superieure motor aandrijving gebruikt en deze a la het Lenco/PTP project opnieuw opbouwt, denk ik dat je mond open valt van verbazing. Je bent dan wel de automatiek kwijt, maar daar is mee te leven. Zet er dan ook een mooie 12” arm op. Ik vermoed dat een omgekatte Dual 701 wel eens voor bijzondere verrassingen kan gaan zorgen. Mocht je daar mee aan de slag gaan, laat dan zeker de resultaten aan ons weten.
Veel plezier!

Bron: Audio-Creative 06-10-2014
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Re: Restauratie van een Dual 701

Berichtdoor Robert » 11 Mei 2018, 16:40

Beste,
Kan ik bij jou terecht voor de herstelling van een dual 701 (betalend natuurlijk)
In dat geval bel mij op 0475201292
Bedankt
Robert
Newbie

Terug naar Doe-het-zelf projecten