Een klassieke platenspeler kopen en restaureren

Alles over het zelf in elkaar knutselen van audio toebehoren
Plaats reactie
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Een klassieke platenspeler kopen en restaureren

Bericht door Kilroy » 14 apr 2015, 15:48

In onze verhalen en recensies lees je vaak dat de mooie oude platenspelers, uit de ’gouden decennia’ van de platen draaierij, een goede muzikale investering zijn. Maar welke moet je nu kopen en nog belangrijker: hoe breng je deze speler na 40 jaar, weer tot leven. Natuurlijk hangt alles af van hoe handig jezelf bent. Want laten we eerlijk zijn, na zoveel jaren, hebben alle platenspelers op zijn minst een goede servicebeurt nodig. Ook zijn er in de tijd, mogelijk zaken defect geraakt, die gerepareerd moeten worden. De ene speler vraagt stevige technische skills, terwijl de andere met een beetje smering, weer een lange tijd mee kan. Een platenspeler opknappen is leuk, leerzaam en hoeft niet zo veel te kosten. Het resultaat zal je verbazen.
Afbeelding
In dit overzicht vind je een aantal platenspelers die je zo af en toe in de kringloop of tweedehands, op Marktplaats, tegenkomt. Een lijstje die, met gemak, aangevuld kan worden met nog veel meer platenspelers, dat wel.

Back to the seventies

In de jaren zeventig van de vorige eeuw was Lp’s draaien de manier om je eigen muziek te luisteren. Voor wie later geboren is en is opgegroeid met de Compact disc, wil ik een klein beetje beschrijven hoe het was om in die tijd muziek te kopen en te beluisteren. Voor de oudere jongeren onder ons is het een zweempje nostalgie naar een heerlijke tijd, als ik voor mijzelf spreek. Platen draaien…de generatie van nu verklaart mij soms letterlijk voor gek. Al hoewel. Mijn dochter vertelde me laatst dat ik toch maar niet al die dubbele Lp’s moest wegdoen. Ze vond ze toch wel interessant genoeg om er zelf wat te hebben.

Muziek kopen en luisteren in de jaren zeventig

Het gros van de jongeren van deze tijd luisteren muziek met IPod, Smartphone en andere snelle, digitale media. Vaak korte muziekstukken, snel even gegoogled en met megabytes tegelijk naar binnengesleept…. Niets mis mee, hoor. Laat ik dat voorop stellen. Ieder zijn eigen plezier. Maar in mijn tijd, de kleurrijke jaren zeventig, ging dat heel anders. Allereerst moest er gespaard worden voor de aanschaf van een Lp. Met twee gulden per week, ging dat niet zo heel snel. Een Lp kostte al snel 11 tot 14 gulden. Verjaardagen waren dan om iets naar uit te kijken. En dan op de fiets of de brommer naar de platenwinkel. Lekker door de grote bakken bladeren, waar de Lp’s op artiest stonden gesorteerd.

De ouderwetse platenzaak

Uiteindelijk met een gemaakte keuze naar de balie om te vragen of je hem even kon beluisteren. Dat was dan vaak op je beurt wachten totdat er een platenspeler vrij was. Gewoon naast elkaar op een kruk. De betere zaken hadden voor de klassieke muziek luisteraars zelfs aparte hokjes. En ja, een nummer doorzappen was er haast niet bij, of je moest de winkelmedewerker even vragen om even de naald op te schuiven naar een volgend nummer. Had je geluk, dan maakte de platenwinkel gebruik van bijvoorbeeld B&O platenspelers met een tangentiële arm met automaat. Overschakelen naar een volgend nummer kon dan, één druk op de knop. De LP omdraaien moest echter wel handmatig. Ach ja, het ook wel iets. Een verblijf in de platenwinkel, van pak hem beet twee of drie uur, was dan ook helemaal niet uitzonderlijk. Daarna snel met de nieuwe aankoop naar huis en direct richting slaapkamer.

Lekker op de grond zittend tegen een paar oranje en groene kussens en een stapel LP’s om je heen, muziek luisteren. Ik herken nog precies de geur van een LP hoes wanneer je de plastic folie eraf trok. De geur van vers geperst vinyl gemengd met de drukinkt van de platenhoes.
Als ik nu dezelfde LP uit de kast trek ruikt het anders, gerijpt, soms wat muffig maar o zo herkenbaar en lekker.

De glorietijd van de platenspeler

De jaren zeventig was ook de glorietijd van de platenspelers. Alle merken hadden wel een platenspeler in huis. Grote merken in die tijd, waren natuurlijk Thorens, Lenco en Dual. Maar vergis je niet. Ook merken als Technics, Denon, Pioneer, Akai en Marantz produceerden echte top-producten. Niets werd gespaard om alle muziek uit de vinylgroeven te trekken. Met de komst van de compact disc, in de jaren 80, werd echter de ontwikkeling van de platenspelers gestaakt. Er was slechts een handjevol merken die bleven geloven in Lp’s. De kar werd getrokken door bijvoorbeeld een merk als Technics, die met name voor de club scene, platenspelers bleef maken. De fameuze Technics SL1200 is heel lang dé platenspeler geweest voor de serieuze DJ. Echter het gros van de gerenommeerde merken, verlieten het Lp tijdperk en stortte zich op het digitale medium dat met veel tumult en bombarie de markt in werd geduwd.
Afbeelding[/img]
De platenspeler anno 2014

Heden ten dage zien we de platenspeler langzaam weer terrein veroveren. Veel audiomerken zien de enorme groei in de verkoop van vinyl. Zojuist kwam het bericht dat onze Nederlandse vinylperserij in Haarlem (Record Industry), met drie ploegen gaat werken omdat ze de vraag naar vinyl niet meer aan kunnen. Voor audiofabrikanten, nodigt dit uit om weer een eigen platenspeler te produceren.
Afbeelding
Maar laten we eerlijk zijn, de meeste moderne platenspelers zijn vaak niet meer dan een kek gelakt MDF plankje, met daarin een ietwat pietluttig centraal lager en een simpel draaiplateau van acryl, kunststof of dun aluminium. Aangedreven door een eenvoudige AC motor met een dunne snaar van rubber of siliconen. Dan is het geld bijna op en moet er ook nog een toonarm op. Meestal zijn dat Chinese massaproductie toonarmen á la Rega RB250 of eigen brouwsels van bijvoorbeeld Project. Niets ten natelen van deze merken hoor, maar met fijnmechanica of technisch vernuft hebben ze helaas niets te maken. Klankmatig zijn deze toonarmen dan ook vaak de sluitpost op de speler. Als laatste moet er ook nog een element in worden gemonteerd. Reken uit je winst..

Wat kost een nieuwe ’plankjes’ platenspeler?

We praten hier wel over een winkelprijs van, pak hem beet 300 euro tot 1500 euro? Ik ken zelfs nog wel meer kostbare spelers, die ik rustig in dit rijtje durf te plaatsen. Het is mij echter niet te doen om merken of spelers in een slecht daglicht te zetten. Ik wil alleen maar zeggen dat een hip kleurtje of een bling bling uiterlijk geen bijdrage leveren aan de geluidskwaliteit. Er is in deze prijsklasse echt geen nieuwe ontwikkeling meer. Alles draait hier om de verkoopcijfers. Als na een tijdje de verkoop moet weer worden opgeschroefd, wordt er een kleine aanpassing aan het design doorgevoerd en daar weer een fantastisch marketing verhaal aan geknoopt. Daarbij wordt vaak ook een gevoel aangepraat dat de oude versie veruit inferieur is aan het nieuwe product. Dat laatste is natuurlijk ronduit belachelijk.
Afbeelding
High-tech platenspelers

Er zijn natuurlijk wel audio merken die serieus met platenspelers bezig zijn. Nottingham Analogue, VPI, Brinkmann, Transrotor of Oracle om er maar een paar te noemen. Prachtige spelers hoor, laat dat duidelijk zijn. Met mooie fijn-mechanische snufjes, uitgekiende technieken en een kwalitatief hoge afwerking en materiaalkeuze. Ook ik mag daar graag naar kijken. Maar al dat moois moet uiteindelijk wel betaald worden en aangezien de markt voor deze platenspelers niet zo heel groot is, worden deze kosten verhaald op een relatief gering aantal kopers. De prijzen van dergelijke spelers variëren van € 3000 tot een bedrag met meer dan zes nullen….
Afbeelding
Het gros van die spelers heeft een gemiddelde verkoopwaarde van zo’n € 8000,-. Niet voor ieders budget, denk ik zo. Dan is de hamvraag: komt daar dan ook voor 8000 + euri betere muziek uit?

Wat denk jezelf? De muzikale kwaliteit van deze spelers is zeker niet recht evenredig met de vraagprijs. Not even close…..

Terug naar de Gouden eeuw van de platenspeler

In de de gouden eeuw van de platenspelers (1955-1980) was dat wel anders. Natuurlijk waren er ook veel standaard/budget spelers op de markt. Niet iedereen kon zich een topmodel veroorloven en dat was ook helemaal niet nodig. Maar besef wel dat in die tijd, ieder audiomerk wel één of twee topspelers in hun pakket aanboden. Voor de ontwikkeling van deze spelers werden vaak kosten nog moeite gespaard, om maximaal muziekgenot uit de groeven te trekken. Die spelers kosten destijds ook serieus geld. Echter niet van die idiote bedragen als hierboven genoemd. Het waren bedragen waar je in die tijd zelfs nog voor kon sparen. Deze platenspelers zijn natuurlijk voor ons, platenspeler restaurateurs, heel interessant. Niet altijd even eenvoudig te vinden, maar ik zie ze toch wel regelmatig worden aangeboden.

High End budget

Er waren in de jaren zeventig ook een aantal platenspelers die qua ontwerp en constructie en de aantrekkelijke verkoopprijs, enorm populair werden.
Geloof me, met een beetje zoekwerk, handigheid en creativiteit, bereik je, muzikaal gezien, hetzelfde resultaat. Laat je door de marketing goeroes niets wijs maken!
Afbeelding
Denk hierbij aan bijvoorbeeld de oerdegelijke Lenco platenspelers, met hun fameuze idlerwiel aandrijving of aan de muzikale en uitgekiende Thorens platenspelers met hun zwevende ophanging. Door deze goede prijs/kwaliteits verhouding konden beide merken er honderdduizenden van vermarkten over een relatief lange tijdsspanne.

Lenco toonarm: een zwakke schakel
Afbeelding
Helaas was de vaste toonarm van de Lenco L75/L78 niet zo heel erg geweldig van kwaliteit. Met name de zogenaamde V-blokjes (het horizontaal lager van de arm) was aan slijtage onderhevig en het relatief zachte kunststof, waar deze blokjes van werden gemaakt, degradeerde snel in de tijd. Als Lenco de L75 serie bijvoorbeeld, geschikt had gemaakt voor een separate toonarm (een SME arm bijvoorbeeld), dan was het waarschijnlijk heel anders afgelopen met Lenco.

Lenco is niet meer

Dat had Thorens met zijn TD160 serie, wel weer goed doorzien, die deze optie wel in hun pakket hadden. Helaas bestaat de oorspronkelijke Lenco niet meer en is het merk al weer geruime tijd in handen van Chinese grootgrutters, die het Lenco merk nog even willen uitmelken. Trap daar niet is. De huidige Lenco platenspelers zijn regelrechte rommel en mag het predikaat platenspeler niet eens dragen, dit terzijde.

Van idler naar snaar

Toen iedereen halverwege de jaren zeventig het licht zag in ’superieure’ snaar-aangedreven Japanse platenspelers, heeft Lenco deze fraaie idler wiel aandrijving ook verlaten. De latere Lenco platenspelers waren dan ook voorzien van een snaaraandrijving. Dat was, naar mijn idee, de slechtste bedrijfsbeslissing in het productietijdperk van het Zwitserse Lenco.
Afbeelding
Afbeelding
Wat dan nu wel weer aangenaam is, dat de platenspelers van Lenco, met honderdduizenden zijn geproduceerd en verkocht. Er zijn er dus enorm veel van overgebleven,die nu regelmatig tweedehands aangeboden worden. Natuurlijk hebben deze spelers na 40 jaar wel wat aandacht nodig. Sommigen zelfs wat meer dan dat. Als je geluk hebt is de speler gekoesterd, verzorgd en goed onderhouden. De meesten eindigden, na de invasie van de compact disc, echter op zolder en staan daar sindsdien stof te happen en uit te drogen. Bij een rigoureuze zolderopruiming belanden ze vaak in de kringloop of op marktplaats. Een enkeling vind zijn laatste rustplaats in de kliko, slik….

Een tweedehands platenspeler is leuk, maar welke moet je nu kopen?

Allereerst de vraag die ik nog wel een gesteld krijg: is een tweedehands platenspeler nu wel zo interessant om aan te schaffen en er daarna zoveel moeite voor te doen om hem weer fatsoenlijk te laten spelen. Mijn antwoord daarop kan heel kort zijn: jazeker.

Welke spelers zijn interessant?

Er zijn natuurlijk een aantal merken die destijds de kwaliteitsnorm hebben gezet. Merken als Thorens, Lenco, Dual, Technics en Denon zijn de meest bekende spelers. Daarnaast waren natuurlijk nog andere merken met goede spelers als Yamaha, Luxman of Telefunken. Deze wil ik voor nu echter in het midden laten, aangezien ze veel minder worden aangeboden of dat er vaak een te hoge vintage prijs voor moet worden betaald. Dan is de lol er ook weer vanaf.
Afbeelding
Ik heb een aantal spelers in huis staan die ik ga restaureren en/of refurbishen.
Variërend van ‘low-budget’ spelers, die in enorme aantallen zijn geproduceerd, tot wat meer schaarsere en inmiddels zeer lastig te vinden en dus prijzige platenspelers. Maar welke klassieker je ook koopt of restaureert, het zijn allemaal spelers met gelijkwaardige eigenschappen: muzikaliteit, kwaliteit, degelijkheid en waardevastheid. Ze zijn in ieder geval allemaal de investering waard en zullen in de tijd alleen maar schaarser worden.
Thorens

Om maar met een merk te beginnen met de meeste keuze in ’high-end’ vintage spelers. Van idler drive tot snaar aangedreven spelers. Thorens heeft er in de jaren vele typen gebouwd. Ik zal de meest interessante opnoemen.

Thorens TD124, TD 121 en Td135 (1957-1969)

De Thorens TD124 is een prachtige speler ontwikkeld voor de broadcast industrie. Veel platen maatschappijen en uitzendstations draaiden met deze legendarische platenspeler. De speler is opgebouwd op een dikke die-cast (gegoten) aluminium chassis. Hierop werden de aandrijfmechanieken gemonteerd.
Afbeelding
Thorens gebruikt hier een combinatie van snaaraangedreven idler-wiel aandrijving. De centrale spindel was van 14 mm. geslepen staal en was gemaakt volgen zeer nauwe toleranties. Opvallend aan deze speler is het dubbele plateau. Het centrale plateau was gemaakt van een aluminium legering. Daarboven lag een licht plateau, die tijdens het draaien met een hendeltje kon worden gelicht. Zo kon de radiomaker een plaat of single opleggen en na het zakken van het plateau direct gaan spelen. Een snelstart systeem, zeg maar. Voor de thuissituatie was deze feature niet interessant.

Toch produceerde Thorens in die tijd de TD 124 ook voor de consumenten markt. Al konden niet veel mensen dergelijke spelers betalen. Het waren veelal artsen, zakenmensen en advocaten die zich zo’n kwaliteits machine konden veroorloven.
Afbeelding
In dezelfde tijd bracht Thorens ook nog de TD121 en TD 135 op de markt. De Thorens TD121 is een vereenvoudigde TD124 die nagenoeg identiek was aan de Td124, met dit verschil, dat er slecht 1 toerental aanwezig was (33 rpm) in plaats van vier snelheden bij de Thorens TD124 (16,33,45 en 78 rpm).
Afbeelding
De Thorens TD135 is de ‘low-budget’ uitvoering van de Thorens TD124. De TD135 heeft een stalen kast i.p.v. gegoten aluminium, een vaste toonarm en geen dubbel plateau. Ook het lager was met een 10 mm. dikte, wat dunner dan die van zijn grote broer. Een ander nadeel van de TD135 is de vaste toonarm. Maar ook hiervoor zijn natuurlijk oplossingen te vinden. De gehele idler aandrijftechniek, waar Thorens in die tijd om werd geroemd, is echter gelijk aan de TD124. Dat maakt de Thorens TD135 een ondergewaardeerde platenspeler, die goed gerestaureerd, enorm goed presteert.
Afbeelding
Ik heb zowel een Thorens TD124 en een Thorens TD135 op de plank staan, in afwachting van hun operatie. Let wel. Deze projecten zijn, in vergelijking tot de meer eenvoudige Thorens snaar aangedreven spelers, zoals de Thorens TD160, zeer zeker geen beginners projecten en vragen behoorlijk wat inzicht en technische skills, om ze weer in oorspronkelijke staat terug te brengen.

Garrard 301 en Garrard 401

Al weer zo’n mastodont uit vervlogen tijden. Ook deze Garrard draaitafels zijn, net zoals de hierboven beschreven Thorens TD124, professionele draaitafels, bedoeld voor platenstudio’s en radiostations. Met zijn zware motor en direct aangedreven idler wiel is dit een van de meest gevraagde en geliefde platenspelers uit de jaren zestig.
Afbeelding
De Garrard 301 heeft een fraaie klassieke uitstraling en wordt op het moment van schrijven met de dag moeilijker te vinden en daarbij dus steeds prijziger. Haar opvolger, de Garrard 401, is wat makkelijker te vinden. Behalve het design, is de techniek zo goed als gelijk aan de Garrard 301. Ik heb nog een Garrard 401 staan die smeekt om een fikse poets en smeerbeurt. Daarbij hoort natuurlijk ook een mooie console.
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels is er een Garrard 501 op de markt, welke gebaseerd is op de techniek van de oude series. Let wel op wanneer je een platenspeler met de merknaam Garrard te koop ziet staan. Buiten de twee genoemde typen, heeft Garrard eigenlijk geen serieuze draaitafels gemaakt. Dus laat je niet gek maken als de naam Garrard erop staat. Gewoon laten staan of kopen als een stukje nostalgie.

EMT 927 en EMT 930

Volgens kenners is dit de ’holy grail’ van de platenspelers. Misschien hebben ze wel gelijk. Gebouwd voor de broadcast industrie zijn dit enorm grote en zware platenspelers.
Afbeelding
Aangezien deze draaitafels inmiddels een echte cultstatus hebben verworven en ze maar mondjesmaat voorhanden zijn, zijn ze erg kostbaar geworden. Een paar jaar geleden kocht je ze nog voor pak hem beet €3000,-. Nu leg je voor een volledig gerestaureerde EMT 930 bijvoorbeeld, al snel €10.000 neer Als je ze daar nog voor kunt kopen. Ik verwacht dat deze prijs nog wel eens verder kan oplopen. Nee, helaas heb ik geen EMT op zolder staan……. If I were a rich man.

Begerenswaardige draaitafels

Laten we eerlijk zijn, de EMT 927/930 is een begerenswaardige draaitafel, maar de prijs is natuurlijk enorm. Ook hier geld weer dat de doorschietende prijs deze draaitafel, uiteindelijk niet meer rechtvaardigt, hoe goed hij ook mag wezen.
Afbeelding
Wel als investeringsobject en cultuurerfgoed, begrijp me niet verkeerd, voordat ik een horde boze, die-hard EMT liefhebbers voor de deur heb staan. Al zou ik, als ik de centen toch moest uitgeven, 100 keer liever een EMT 927 kopen dan bijvoorbeeld een über glimmende, ver over de top geprijsde, Duitse touwtjes-draaier. Maar dat terzijde.

Het leuke van mijn project is nu juist, uit het aanbod van de ’standaard’ klassieke platenspelers, de krenten uit de pap te halen en misschien wel de muziekkwaliteit van deze prachtige EMT platenspelers te kunnen benaderen of evenaren.

Thorens TD150, TD160, TD145 en de Thorens TD166

Tja, wat moet ik hier nu van zeggen. Al deze platenspelers hebben een zeer goede naam. Met hun vintage uitstraling, stonden deze platenspelers hoog op het lijstje van de serieuze muziekliefhebber in de jaren zeventig.
Afbeelding
Gebouwd op een oerdegelijk zwevend chassis, ontkoppelde motor, prachtig geslepen centraal lager en een zwaar aluminium-legering plateau. Ideaal als restauratieproject dus.

De peperdure Linn Sondek LP12 is zelfs een regelrechte kopie van de Thorens TD150, waarbij Linn eigenlijk alleen heeft geïnvesteerd in de motorsturing, voeding en een andere toonarm. Ik ga de Thorens TD150 en TD160 serie dan ook een frisse service- en opknapbeurt geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lenco L75,L76 en 78

Zoals hierboven al genoemd produceerde Lenco in de jaren zeventig honderdduizenden platenspelers van dit type. De Lenco L75 als instapmodel. De L76 met een andere toonarm als optie en de Lenco L78 als luxe uitvoering met eventueel een automatische afslag. Maar allemaal zijn ze gebaseerd op de effectieve Lenco idler-wiel aandrijving en zijn ze uitermate geschikt als restauratie project. Als je verder op onze site kijkt zie je dat ik al eerder wat projecten heb gedaan omtrent deze platenspeler: het Lenco B51 project en Lenco en de PTP metamorfose.

Technics SL1300, SL1500

Met een chassis die is gebaseerd op de fameuze Technics SL1200 is deze platenspeler gebouwd als een tank. Het chassis is een volledig gegoten massieve aluminium kast. Al zou je dat aan de buitenzijde niet zeggen. Technics heeft enorm veel ontwikkeling gestopt in het ’dood’ maken van de kast.
Afbeelding
Dat is zeer goed gelukt. De direct drive motor in de Technics SL serie is precies en uitermate stil. Het fijne is ook, dat nagenoeg alle onderdelen, inclusief plexiglas kap, nog gewoon te koop zijn. Dat tegen zeer normale prijzen. Dat maakt de Technics SL serie een begerenswaardige klassieker met een zeer moderne uitstraling.

Dual 701 en Dual 1229

Dual was in de jaren zeventig een platenspeler fabrikant die kosten nog moeite spaarde in de ontwikkeling van platenspelers. De meest interessante spelers zijn de Dual 1229, het topmodel uit de 12xx serie en de Dual 701. De Dual 1229 heeft een uitgekiende idler-wiel aandrijving en is voorzien van een volautomatiek. Deze volautomatiek is een technisch hoogstandje, waar Dual zeer sterk in was. De mechaniek is echter wel een gevoelig punt en vraagt na 40 jaar wel degelijk wat onderhoud.
Afbeelding
De Dual 701 is een geheel andere speler, althans technisch gezien. Deze Dual 701 heeft een direct-drive motor van uitzonderlijke klasse. Ik denk dat dit soort motoren in deze tijd gewoonweg niet meer kunnen worden ontwikkeld, gezien het kostenplaatje van een dergelijke techniek. Ook aan de toonarm hebben diverse knappe koppen zitten ontwerpen en alles uit de kast getrokken om in combinatie met het loopwerk gewoonweg de beste platenspeler te maken, die er in die tijd op de markt was. Natuurlijk was hier ook de vol-automatiek aanwezig.
Afbeelding
De Dual 701 kostte destijds, grofweg, drie maandsalarissen en was dus niet besteed aan Jan met de pet. Het klassieke uiterlijk, dat nu door sommigen oubollig wordt betiteld, maakt van de Dual 701 een wolf in schaapskleren. Want man, wat is dit, mits voorzien van een nieuw element, een fantastische draaitafel. Natuurlijk ga ik een Dual 701 restaureren en servicen. Wat heet, het is de eerste draaitafel die op de stapel staat.
Afbeelding
Klassieke draaitafels genoeg

Er zijn natuurlijk nog genoeg andere mooie klassieke draaitafels, dan die ik nu genoemd heb. Als ik er weer een tegen kom zal ik hem zeker aan mijn lijstje toevoegen. Maar voor nu heb ik genoeg om handen. Hebben jullie andere ideeën of interessante spelers, laat het gerust weten.

Aan de slag

Genoeg materiaal dus om een aantal mooie projecten te gaan realiseren. Voor jullie is het misschien de aanleiding om toch zo’n mooie machine te scoren. Kijk alsjeblieft door de soms wat oubollige uitvoering heen. Ook is niet altijd de kast even mooi en in het ergste geval mishandelt. Maak dan desnoods je eigen kast of console, zoals bij deze onherkenbare Lenco L75.
Afbeelding
Dan is je winst een fraaie speler die gemakkelijk met de huidige platenspelers mee kan. Wat zeg ik, ik denk dat de meeste moderne (plankjes) spelers, in vergelijking met een fraaie klassieker, in een hoekje worden gezet, of beter nog, naar zolder worden verbannen. Misschien dat ze dan over 40 jaar een andere bestemming krijgen. Al vermoed ik dat het dan toch echt de kliko gaat worden…., want over 40 jaar draaien de bovengenoemde platenspelers nog steeds hun rondjes en zijn ze gewoon toe aan een nieuwe servicebeurt.

Audio Creative 14-04-2015

ThomasW
Newbie

Re: Een klassieke platenspeler kopen en restaureren

Bericht door ThomasW » 17 sep 2015, 20:41

Beste forumnaars,

Ik heb eindelijk de stap gezet om een platenspeler aan te schaffen. Ik vond een Garrard Zero 100SB in perfecte uiterlijke staat, voor een zacht prijsje, maar helaas is er wat werk aan (het was te mooi om waar te zijn). Aangezien ik hier geen ervaring mee heb, en ik het zonde zou vinden om iets verkeerd te doen, zou ik hem graag laten herstellen door iemand met verstand van zaken. Hier komt dus mijn logische vraag:

Kunnen jullie me een hersteller aanraden van oude platenspelers? Liefst in de buurt van Gent.

Bedankt alvast voor jullie hulp,ik kan niet wachten tot hij het volledig doet, en ik echt aan mijn verzameling kan beginnen.

Thomas

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 18 sep 2015, 06:34

Ik ga een rondhoren!

TKuppens25
Super Pro
Contacteer:

Bericht door TKuppens25 » 04 okt 2015, 14:58

Lijkt het gewoon zo, of woont 90% van de vinylliefhebbers echt in Gent en randgemeenten? :P

flyingpig
Super Pro

Bericht door flyingpig » 15 okt 2015, 08:35

Ik ben ook een Gentse randgemeentenaar ;-)

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 15 okt 2015, 10:20

flyingpig schreef:Ik ben ook een Gentse randgemeentenaar ;-)
en welke randgemeente is dat dan wel?

Jumping Jack
Super Pro

Bericht door Jumping Jack » 15 okt 2015, 20:17

TKuppens25 schreef:Lijkt het gewoon zo, of woont 90% van de vinylliefhebbers echt in Gent en randgemeenten? :P
Het is idd zo 8-) .

TKuppens25
Super Pro
Contacteer:

Bericht door TKuppens25 » 17 okt 2015, 06:37

Jumping Jack schreef:
TKuppens25 schreef:Lijkt het gewoon zo, of woont 90% van de vinylliefhebbers echt in Gent en randgemeenten? :P
Het is idd zo 8-) .
Dan zal ik mijn spullen eens pakken en ook meer die kant op komen wonen... Misschien al beginnen zoeken naar een stamcafé? ;)

flyingpig
Super Pro

Bericht door flyingpig » 19 okt 2015, 08:20

Kilroy schreef:
flyingpig schreef:Ik ben ook een Gentse randgemeentenaar ;-)
en welke randgemeente is dat dan wel?

UUSTAKKER

Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf projecten”