PTP Lenco Solid Bearing – een nieuw hoofdlager voor de PTP L

Alles over het zelf in elkaar knutselen van audio toebehoren
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

PTP Lenco Solid Bearing – een nieuw hoofdlager voor de PTP L

Bericht door Kilroy » 19 aug 2015, 07:35

PTP Lenco Solid Bearing – een nieuw hoofdlager voor de PTP Lenco.
Afbeelding
Ik was eerlijk gezegd totaal niet bezig met de vervanging van het hoofdlager van mijn Lenco speler. Maar de nieuwsgierigheid wordt toch wel gewekt als ik er over lees op de site van PTP. Geheel toevallig spreek ik niet lang daarna Peter Reinders, de man achter PTP, in levende lijve met als resultaat dat er een formidabel mooi gemaakt lager op mijn werkbank ligt.

Een nieuw lager voor de PTP Lenco

Waarom een nieuw lager, de oude is toch goed genoeg. Klopt, het bestaande lager kan mits goed onderhouden, met af en toe een beetje cleanen en verse olie een heel lang leven mee. Maar ja, daarvan zijn er inmiddels al wel 40, 45 jaar voorbij. De sinterbronzen bus van het lager van een Lenco L75 zal toch hier en daar, uiteraard eveneens afhankelijk van hoe de Lenco speler behandeld is, wel enigszins door de tand des tijds zijn beïnvloed. Waarmee we in alle redelijkheid mogen verwachten dat het niet meer 100% aan de eisen voldoet waarmee het eind jaren zestig, begin jaren zeventig van de vorige eeuw geproduceerd werd.
Afbeelding
Lekkage

Een beetje speling wordt overigens wel opgevangen door de oliefilm die tijdens het draaien wordt gevormd tussen het sinterbrons en de spindel. Maar perfect mag je het oude Lenco lager niet noemen. Het kunststof dopje aan de onderzijde zit er ook niet voor niets, het is om de eventuele olielekkage op te vangen. Het gebeurd namelijk meer dan eens dat de olie langzaam (over maanden tot jaren) uit de lagerbus weg is gesijpeld. Zonder controle en het noodzakelijke ingrijpen, zeker na jarenlang stilstaan op zolder, betekent dat een langzaam droog gelopen lager met alle kans op beschadigingen (aanlopen en krassen!).

De PTP Solid lagerbus

Bij een mooi nieuw leven van een Lenco speler past ook een nieuw hoofdlager, moet Peter Reinders hebben gedacht.
Afbeelding
Het PTP moest echter geen 1 op 1 namaak worden voor het oude exemplaar maar een duidelijk verbeterde versie daarvan. De behuizing is veel zwaarder uitgevoerd en 100% lekdicht gemaakt. Het is een prachtig gedraaide dikwandige RVS constructie waarin een sinterbrons bus is geperst. Op de foto is zelfs voor een leek te zien dat de constructie van het nieuwe PTP lager beduidend meer rigide is uitgevoerd dan de oude lagerbus.

Onderin de hermetisch afgesloten lagerbus (nooit proberen open te forceren!) zit een taatsplaat van POM (Polyoxymethyleen) ook bekend onder de Dupont merknaam Delrin. Een materiaal dat op het eerste oog qua uiterlijk op Teflon lijkt, maar vele malen harder is.

Saffier

Tussen de taats en de onderkant van de geharde metalen spindel komt een perfect rond kogeltje van saffier. Saffier is op diamant na het hardste materiaal dat we kennen.
Afbeelding
De toleranties waarmee moderne CNC machines werken zijn nog een stukje nauwkeuriger en vooral beter reproduceerbaar dan die van draai en freesbanken van een halve eeuw geleden, waar het ook heel erg aan kwam op de vakmanschap en ervaring van de machinebankwerker zelf.

De huidige generatie machinebankwerkers zijn operators/ programmeurs geworden, die een veel-assige machine aan het draaien moeten houden. Worden alle parameters juist ingegeven in het programma dan draait en freest de machine ze binnen 1000-ste van mm nauwkeurig. Conventioneel draaien en frezen wordt in de westerse wereld steeds zeldzamer en zo nodig uitbesteed aan bedrijven in het verre oosten.

Ombouw

Tja, dan moet het lager nog worden ingebouwd. Een in wezen niet zo moeilijk klusje. Het nieuwe lager komt gewoon op de plek van het bestaande en wordt met dezelfde drie montageboutjes vastgezet.
Afbeelding
Na het uitbouwen van het oude lager moet eerst de spindel daaruit worden verwijderd. Door een schroefje aan de zijkant los te schroeven kan de spindel uit de bus worden getrokken. Dan merk ik al dat dit toch wel gemakkelijk gaat.

Na het inbrengen van het saffieren kogeltje wordt het nieuwe lager tot aan de bovenrand van de sinterbuis gevuld met de bijgeleverde olie. Het poreuze sinterbrons zuigt zich vol met olie en kan een mooie film vormen tussen lagerbus en de metalen spindel.

Perfecte passing

Het inmiddels opgepoetste oude spindel wordt nu in de nieuwe lagerbus geplaatst… Nou ja, dat gaat dus helemaal niet zo gemakkelijk. Het voelt als een fietspomp met verstopte slang. De spindel wordt een stukje in de bus gedrukt en daarna gaat het met het uitoefenen van een constante druk heeeeel langzaam verder tot het spindel voelbaar de bodem heeft bereikt. Dat noemen we dus een binnen nauwe toleranties gemaakte lagerbus. Toch wel een heel verschil met de oude bus… Het instelboutje aan de zijkant kan nu worden aangedraaid waarmee de spindel weer in de nieuwe lagerbus wordt geborgd tegen onverhoeds uit elkaar trekken.

Terug in de platenspeler

Nu kan de samengestelde constructie weer in de platenspeler worden geschroefd. Dit past maar op één manier. De uitgefreesde inham wijst de weg.
Afbeelding
Peter wees me er wel op dat de nieuwe lagerbus, door de fysiek grotere uitvoering, niet zo maar onder een origineel Lenco chassis kan worden geschroefd. Het is speciaal gemaakt voor een Lenco PTP draaitafel of voor een (DIY) console waarin de chassisplaten van PTP zijn gebruikt. Dat zijn er inmiddels velen, afgaand op het Lencoheaven forum. Ook door mij een graag bezochte site.

De weer opgebouwde platenspeler zet ik vervolgens maar een uurtje op lekker indraaien. Of dat nodig is? Geen idee, het geeft me gewoon een goed gevoel. Het zegt misschien niet alles, ik heb er hiervoor ook nooit zo op gelet, maar het valt me nu op dat na het afschakelen van de spanning de draaitafel wel heel lang door blijft draaien voor het uiteindelijk tot stilstand komt…mmm…

Maar hoe klinkt het?

Het punt is dat me de Lenco platenspeler zoals die was. Met de oude lagerbus, die door Marco natuurlijk wel goed was compleet was gecleand en met verse olie was gevuld, zoals in dit verhaal te lezen is, me tot nu toe tot een buitengewoon tevreden platendraaier had gemaakt. De voeding uit dit verhaal deed zijn nobele werk al een tijdje.
Afbeelding
Toch bekruipt me na een paar vinylalbums het gevoel dat het allemaal een paar strepen verder gaat. Het is met name te horen in de weergave van muziekdetails in de diepte, die vallen me wel op. Een toegenomen rust in de weergave lijkt meer ruimte voor microdetails te geven.

Het is geen kwestie van het bekende overdreven audiofiel gekakel als ‘deze modificatie speelt de vorige compleet tegen de muur’… Dat niet, maar potjandorie zeg, naast de voorheen al retestrakke weergave, dat een idler aangedreven draaitafel vaak typeert, is de omhullende detailrijkdom zeker duidelijker aanwezig… erggg mooi… Het totaalbeeld is daarmee zeker nog fraaier dan het voorheen al was. Ik ben werkelijk spinnend tevreden.

Epiloog

Het is het verhaal over het nog fijner maken van een al hele fijne draaitafel. Laten we zeggen: als je het niet weet mis je het ook niet, maar als je het wel weet zou je wensen het eerder gehad te hebben…

Ga je voor de aanschaf van een kant en klare PTP Lenco, vooral niet dralen en meteen dit fraaie PTP Lenco Solid Bearing mee bestellen. Het is een relatief geringe meerprijs bij de aanschaf.

Bij de DIY platenspelers die gebouwd zijn met de chassisplaten van PTP zal er zeker langer tegen de prijs worden aangehikt. Een lagerbus is toch een ding dat je verstopt en de rest van zijn draaibare leven compleet aan het zich is onttrokken. Maar bedenk dat het een uitgave is waar je dit lange leven lang ook geen omkijken meer naar hebt. Ik zeg alleen nog: zeer warm aanbevolen!

PTP Lenco hoofdlager: 250 euro

PTP AUDIO

Audio Creative 18-08-2015

Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf projecten”