Miracord 50 H weinig output

Alles over het zelf in elkaar knutselen van audio toebehoren
Plaats reactie
Flexwell
Newbie

Miracord 50 H weinig output

Bericht door Flexwell » 09 mei 2016, 18:51

Beste,

Ik heb een Elac Miracord 50 H aangekocht en deze heeft een zeer zwakke output. Weten jullie of je deze kunt verhogen? Ik heb er sowieso al een phono preamp tussen gestoken dus daar ligt het niet aan. De output van de platenspeler is sowieso zwak. Alvast bedankt voor jullie hulp.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Miracord 50 H weinig output

Bericht door Kilroy » 10 mei 2016, 06:26

Wat voor een element zit er op de draaitafel?

Flexwell
Newbie

Bericht door Flexwell » 10 mei 2016, 12:31

Er zit een Shure element op. Maar de naald ziet er nog goed uit.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 10 mei 2016, 13:05

Flexwell schreef:Er zit een Shure element op. Maar de naald ziet er nog goed uit.
Is het een MM of een MC element, want ik denk dat daar mogelijk uw probleem te zoeken is:

Moving Magnet (MM)

De naalddrager wordt verbonden met een kleine staafmagneet die opgehangen is in een spoel of een aantal spoeltjes. Door de beweging van de magneet worden kleine spanningen opgewekt in de spoelen.
De spanningsafgifte van een MM-cel varieert rond de 1 mV/cm/s voor een ongemoduleerde groef en kan bij muziekmodulatie oplopen tot 30 à 40 mV.

Moving Coil (MC)

Hier zijn de rollen omgekeerd: de naalddrager en spoel vormen één geheel dat binnen een vaste magneet beweegt. De MC-cel wordt algemeen als kwalitatiever aanzien dan de MM, aangezien de magneetstructuur veel zwaarder kan gemaakt worden. Anderzijds zal de spoel slechts een kleine aantal wikkelingen bevatten om ze zo licht en beweeglijk mogelijk te houden, hetgeen resultaat in een zeer lage spanningsafgifte (zo'n 20 dB lager dan een MM-element). MC-elementen dienen dan ook gevolgd te worden door een speciale voorversterker of "step-up transformer".

Kort samengevat, ik vermoed dat uw draaitafel is uitgerust met een MC-element en uw voorversterker daaraan niet is aangepast (voorversterker voor MM-elementen), maar ik hoor graag de mening van andere forumleden....

flyingpig
Super Pro

Bericht door flyingpig » 17 mei 2016, 13:57

Kilroy schreef:
Flexwell schreef:Er zit een Shure element op. Maar de naald ziet er nog goed uit.
Is het een MM of een MC element, want ik denk dat daar mogelijk uw probleem te zoeken is:

Moving Magnet (MM)

De naalddrager wordt verbonden met een kleine staafmagneet die opgehangen is in een spoel of een aantal spoeltjes. Door de beweging van de magneet worden kleine spanningen opgewekt in de spoelen.
De spanningsafgifte van een MM-cel varieert rond de 1 mV/cm/s voor een ongemoduleerde groef en kan bij muziekmodulatie oplopen tot 30 à 40 mV.

Moving Coil (MC)

Hier zijn de rollen omgekeerd: de naalddrager en spoel vormen één geheel dat binnen een vaste magneet beweegt. De MC-cel wordt algemeen als kwalitatiever aanzien dan de MM, aangezien de magneetstructuur veel zwaarder kan gemaakt worden. Anderzijds zal de spoel slechts een kleine aantal wikkelingen bevatten om ze zo licht en beweeglijk mogelijk te houden, hetgeen resultaat in een zeer lage spanningsafgifte (zo'n 20 dB lager dan een MM-element). MC-elementen dienen dan ook gevolgd te worden door een speciale voorversterker of "step-up transformer".

Kort samengevat, ik vermoed dat uw draaitafel is uitgerust met een MC-element en uw voorversterker daaraan niet is aangepast (voorversterker voor MM-elementen), maar ik hoor graag de mening van andere forumleden....
Ik ook, ben bezig met een projectje , moet ook nog een cardrige kopen en weet ook niet of het MM of MC moet zijn

Flexwell
Newbie

Bericht door Flexwell » 17 mei 2016, 15:02

Beste,

Hartelijk dank voor uw antwoord. Ik heb nu een voorversterker en ik heb een MC preamp ook aangekocht. Helaas is deze er nog niet. Hij wordt verwacht de eerste week van juni. Dan zal ik laten weten hoe het klinkt of niet :-)

Bedankt

Max.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 17 mei 2016, 16:27

Veel succes Max,

Grtz Ivan

Plaats reactie

Terug naar “Doe-het-zelf projecten”