Er blijft maar bruin afkomen

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....
Plaats reactie
Plankenkoorts
Newbie

Er blijft maar bruin afkomen

Bericht door Plankenkoorts » 06 jan 2019, 16:15

Ik gebruik Instanet met alcohol maar deze CD laat zich niet reinigen. Ik ben bang dat het blanke lak is die oplost telkens. Of dat het nicotine is.
Mijn keukenrol is telkens ietsjes bruinachtig wat in de meeste gevallen van een roker of café moet zijn. Kleine spikkeltjes en een lichte waas is er telkens na een veegbeurt. Ik durf niet verder.
Bij andere cd's heb ik dat niet.

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Er blijft maar bruin afkomen

Bericht door Kilroy » 06 jan 2019, 16:22

Ik zou toch maar voorzichtig zijn met het gebruik van alcoholhoudende producten (afhankelijk van de verhouding alcohol) voor het reinigen van platen en cd's. Lijkt me in ieder geval niet normaal dat er bruin blijft afkomen...

Plankenkoorts
Newbie

Re: Er blijft maar bruin afkomen

Bericht door Plankenkoorts » 07 jan 2019, 00:09

Ben zelf wat op zoek gegaan en er zit een laklaag op, bron Wikipedia citaat: De schijven worden gemaakt van de kunststof polycarbonaat waarin de digitale informatie in de vorm van een putjesspoor wordt geperst met behulp van een zogenaamde glassmaster. Aan de putjeskant wordt de plaat spiegelend gemaakt door een dun laagje aluminium aan te brengen. Deze gemetalliseerde zijde van de schijf wordt beschermd door een dunne, maar harde, laklaag waarop een label kan worden gedrukt. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de laklaag-kant de meest kwetsbare zijde. De spiraalvormige geperste groef met putjes is maximaal 5,4 kilometer lang.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Compact_disc
Ik dacht eerst aan een zware roker of café omdat ik telkens bruin aan m'n keukenrol had bij elke veeg. En inderdaad die keukenrol maakt krassen bij en die putjes of die kl luchtbelletjes die niet weg te krijgen te zijn zal de laklaag wel zijn.

Plaats reactie

Terug naar “Reinigen van cd's”