Ellen Foley: "Natuurlijk was het even slikken toen die videoclip op tv verscheen"

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Ellen Foley: "Natuurlijk was het even slikken toen die videoclip op tv verscheen"

Bericht door Kilroy » 13 jan 2019, 16:20

Een wit topje en een bambi-look. Veertig jaar geleden was er niet meer nodig om menig mannelijk persoon razend jaloers te maken op rockzanger Meat Loaf, die zich in "Paradise by the dashboard light" liet opgeilen door Karla DeVito. Maar al snel werd duidelijk dat DeVito enkel haar lichaam leverde voor de intussen iconische videoclip. De stem was van de toen nog onbekende zangeres Ellen Foley. Maar wrok dat iemand anders haar stem "leende" heeft ze niet. Het was zelfs haar bewuste keuze om niet met Meat Loaf verder te gaan.

Afbeelding

Ellen Foley: "Ik zat midden jaren 70 in bandjes en speelde in musicals. Zo kwam ik ook bij de cast van 'National Lampoon' terecht. Dat was de naam van een satirisch blad, dat echter een tweede leven gekregen had als een rondreizende show met sketches en liedjes. Een leuke en leerzame omgeving. Daar maakte ik kennis met muzikant en componist Jim Steinman (onder meer van Meat Loafs album "Bat Out Of Hell", nvdr) en met zanger Michael Lee Aday, die zich toen al Meat Loaf liet noemen." (The legacy of music, augustus 2018)

"Ze vertelden dat ze al jaren bezig waren met het opnemen van een album. Ze hadden een zangeres nodig. Was het wellicht wat voor mij? Ik hapte meteen toe, zoals ik dat immers altijd deed. Het was voor mij verder een klus als alle andere. Ik dacht eerlijk gezegd niet dat ik er ooit iets van terug zou horen." (The legacy of music)

Afbeelding

"Ik had uiteraard geen idee dat het ooit zo’n succes zou worden. Volgens mij had niemand dat, want er was al jaren aan gewerkt voor er ook maar een platenmaatschappij geïnteresseerd raakte." (Lust For Life Magazine, augustus 2018)

"Tja, toen explodeerde het Meat Loaf-verhaal. Ze vroegen of ik terug wilde komen, maar ik had daar geen zin in. Ik had mijn handen vol met mijn eigen projecten. Bovendien zag ik het niet zitten om op tournee te gaan met het vooruitzicht elke avond slechts één nummer te mogen zingen." (The legacy of music)

"Ik wilde niet als achtergrondzangeresje van Meat Loaf de wereld rondtrekken. Ik wilde op eigen benen staan, me ontwikkelen." (Algemeen Dagblad, augustus 2018)

"Het was een heel bewuste keuze. Ik ben dus niet uit de band geknikkerd, maar ik ben ingegaan op aanbiedingen voor musicals en filmrollen die in de tussentijd op mij afkwamen." (Lust For Life Magazine)

"Natuurlijk was het wel even slikken toen die clip op de televisie verscheen. Mijn stem, maar een ander gezicht. Velen dachten dan ook lang dat Karla DeVito de echte zangeres was, maar gelukkig weten de meeste mensen inmiddels beter." (The legacy of music)

"Karla DeVito, de zangeres die het nummer in de clip playbackte, heb ik nooit iets kwalijk genomen. We zijn goed bevriend." (Algemeen Dagblad)

Afbeelding

"In de loop van de jaren is mij vaak gevraagd of ik spijt heb van mijn beslissing om Meat Loaf achter mij te laten en voor een solocarrière te kiezen. Ik kan daar volmondig 'nee' op zeggen." (The legacy of music)

"Ik ben altijd trots geweest op de samenwerking met Meat Loaf. En wat wij als artiesten altijd zeggen: "You need to get the bucks in the seats", je moet toch de zaal vol krijgen. En mensen kennen mijn eigen hits gelukkig ook, hoor." (Algemeen Dagblad)

Die hits waren "We belong to the night" en "What’s a matter baby". Foley, intussen 67, speelde één seizoen lang mee in de tv-serie "Night court" en had kleinere rollen in een aantal speelfilms. Ze trouwde in 1990 met schrijver Doug Bernstein en heeft 2 zonen.

Afbeelding

In januari 1979 steeg "Paradise by the dashboard light" door naar de 2e plaats in de Ultratop en hield het op die plaats 5 weken vol. Zo groeide het nummer uit tot een meezing-klassieker die ook nu nog een must is op menig feestje:

VRT.be 13-01-2019

Plaats reactie