Jazzmuzikant Boyd Lee Dunlop (87) overleden

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Plaats reactie
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Jazzmuzikant Boyd Lee Dunlop (87) overleden

Bericht door Kilroy » 29 dec 2013, 11:54

Hij maakte pas op zijn 85ste carrière, en is nu op zijn 87ste overleden. Twee jaar na de opname van zijn eerste plaat is jazzpianist Boyd Lee Dunlop gestorven. Dunlop stierf donderdag al in het rusthuis waar hij twee jaar geleden als jazzmuzikant werd ontdekt. Dat maakte de lokale radiozender WBFO zaterdag bekend. Zijn eerste plaat had het in de iTunes-jazz-hitparade tot nummer één geschopt.
Afbeelding
Terwijl Boyds jongere broer Frankie, intussen ook al 85, decennialang een erkend jazzmuzikant was, werkte de oudere broer in een staalfabriek. 's Avonds speelde hij piano in jazzclubs. Dat zou hij zichzelf als jonge knaap hebben aangeleerd op een achtergelaten piano, waarvan de helft van de toetsen ontbrak.
Afbeelding
Twee jaar geleden werd Boyd Dunlop in een rusthuis ontdekt en nam hij zijn eerste plaat op. 'Boyd's Blues' werd een groot succes in de jazzscene en Boyd werd op zijn 85ste in heel de States bekend. Hij is overleden in het westen van de staat New York, in Buffalo, de stad waar hij werd geboren en heel zijn leven heeft gewoond.

De Morgen 29-12-2013

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Re: Jazzmuzikant Boyd Lee Dunlop (87) overleden

Bericht door Kilroy » 29 dec 2013, 12:27

Toch nog een YouTube bestandje gevonden:

JRS
Super Pro

Bericht door JRS » 29 dec 2013, 12:35

heeft iemand iets van deze man in zijn verzameling voor aanraders?

Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Kilroy » 29 dec 2013, 13:34

Ik in ieder geval niet, maar veel kan niet uitgebracht zijn in die kort periode... Ik kon 2 cd's terugvinden:

- The Lake Reflection (2013) = Solo Piano Improvisations
Afbeelding

- Boyd's Blues (2011)
Afbeelding

Laatste zou, volgens de persberichten, zijn beste cd zijn... of iets op vinyl werd uitgebracht kon ik niet terugvinden...

JRS
Super Pro

Bericht door JRS » 19 feb 2014, 15:58

"Boyd's Blues" is schitterend! Tijdens de vele uren in treinen & bussen de afgelopen weken heb ik het album al verschillende keren beluisterd. Ideale muziek om 't landschap voorbij te zien glijden in combinatie met de bijna constante beweging van mensen... Jammer dat de pianokunsten van de man pas zo laat ontdekt werden...

Hartelijk dank om dit te posten, Ivan! ;)

Plaats reactie