Lp met ongewone plekken/lopers

Hier kun je al de rest kwijt..........

Lp met ongewone plekken/lopers

Berichtdoor Maxim » 31 Mrt 2018, 11:40

Beste liefhebbers,

Ik verzamel al een tijdje Lp's en heb ondervonden dat er een 10 tal een soort plekken/ lopers bevatten. Het is zo op het oog niet direct te zien. Maar met wat licht is het duidelijk dat het op een volledig Lp zichtbaar is. Is ook niet meer van te krijgen.

Dacht eerst dat het oorzaak te maken heeft met PVC inner sleeves, maar deze werden nooit gebruikt.

Zijn er personen die dit ook waargenomen hebben ?
Mvg, Maxim
(Één foto van Google)
Bijlagen
vinyl-lp-purple-music.png
vinyl-lp-purple-music.png (221.51 KiB) 327 keer bekeken
IMAG3072_1.jpg
IMAG3072_1.jpg (243.87 KiB) 327 keer bekeken
Maxim
Newbie

Re: Lp met ongewone plekken/lopers

Berichtdoor Kilroy » 31 Mrt 2018, 11:59

Dag Maxim, welkom op het forum!

Op de foto's is moeilijk te zien wat je juist wil zeggen. Is het mogelijk ons eens te laten weten op welke plaat/platen (incl label en labelnummer) dit voorkomt? Zijn het allemaal platen uit eenzelfde periode / zelfde land van persing,... ?

Blijven deze vlekken op de platen ook na het wassen?
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Maxim » 31 Mrt 2018, 18:57

Bedankt Kilroy,

Het is alsof er iemand olie op heeft laten lopen... Klinkt wat bizar, maar beter kan ik het niet uitleggen. Ik heb wat betere foto's gepost.

Deze lp's zijn aangetast:

Woodstock two/ france 60002/2 WEA
Realistic Stereo Tester USA 1969. / 501971
Louis Armstrong Jazz Classics Coral Cops 1006 Sterlo Italy
Led Zeppelin ll Atlantic K 40037 London
Tubular Bells Mike oldfield 840 018 France
Genensis Invisible touch Germany 207750630 Charisma
Maxim
Newbie

Berichtdoor Maxim » 31 Mrt 2018, 19:11

Foto
Bijlagen
IMAG3074_1_1.jpg
IMAG3074_1_1.jpg (181.85 KiB) 308 keer bekeken
Maxim
Newbie

Berichtdoor Maxim » 31 Mrt 2018, 19:21

Ik heb ook uit schrik al mijn nieuwe papieren binnen hoezen met plastic binnenin weer terug vervangen met hun origineel sleeve. Misschien dat dit een reactie heeft veroorzaakt met het plastic ? Met mijn Tonar binnen hoezen geen enkel probleem...
Maxim
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 01 Apr 2018, 08:14

Werkelijk geen idee wat daarvan de oorzaak zou kunnen zijn. Kan natuurlijk aan de plastiek van de binnenhoezen liggen, maar dat zou me verwonderen.

Misschien werden de platen gewassen en te snel opnieuw in een hoes gestoken?

Toch nog wat verder gezocht en ook volgende tegengekomen:

Voor mij is een bekend voorbeeld van vlekken op een LP van tijdens het persproces Coldplay - A rush of blood to the head. Gehoormatig hebben ze geen invloed, maar lelijk is het wel. Ik kocht een exemplaar tijdens de jaarbeurs en ja, daar zaten ze ook weer op net zoals mijn eerste exemplaar. Echt weg krijg je ze niet met de Okki Nokki, maar het knapt er na een schoonmaakbeurt wel van op. Zijn er nog meer ervaringen met vlekken en wat voor soort dan? (http://www.high-endforum.nl/topic/13158-vlekken-op-lps/)

kan dus gewoon aan het persproces liggen.....
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 01 Apr 2018, 09:50

volgens mij is dit afkomsig van de plactic binnehoezen. Ik heb ook platen met zulke plekken, meestal jaren zeventig.
je krijgt ze er niet af maar hebben mijn inziens geen effect op afspelen, heb al meegemaakt dat ik zo'n oude plaat uit de plastiek wil halen en die plaat kleeft vast aan die plastiek binnehoes, na het reinigen blijven die plekken, dus waarschijnlijk een reactie van het plastiek met vinyl.
Een van de verklaringen zou zijn dat in de jaren 70 ten tijde van de oliecrisis de samenstelling van sommige plastics/vinyl anders was;

je zegt echter dat er nooit plastic innersleeves gebruikt werden, ben je daar zeker van? als er alleen maar papier gebruikt werd snap ik het nietdan kan het alleen maar tijdens het persen gekomen zijn want anders zou je aan die papieren inners ook iets moeten zien..
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Terug naar Andere vragen & info over vinyl platen