23-jarige toppianist Jan Lisiecki brengt ode aan Chopin

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld

23-jarige toppianist Jan Lisiecki brengt ode aan Chopin

Berichtdoor Kilroy » 14 Jul 2018, 05:42

23-jarige toppianist Jan Lisiecki brengt op Gent Festival van Vlaanderen ode aan Chopin.

Afbeelding

"Hij heeft een gave die te zeldzaam is om te verkwisten." De drieëntwintigjarige toppianist Jan Lisiecki, die volgens The New York Times elke noot doet tellen, tekende al op zijn vijftiende bij Deutsche Grammophon, en hij speelde intussen ook in zo goed als alle grote zalen. Voor Festival van Vlaanderen komt hij in oktober ook naar Gent.

De kleine Jan Lisiecki begon op zijn vijfde al piano te spelen, en toch wil hij liever geen wonderkind genoemd worden. "Het was toen gewoon een hobby, zoals voetbal of zwemmen", vertelt hij nonchalant. "Zeker geen ambitie, laat staan een droom." Vanuit zijn hotelkamer in Düsseldorf doet de Canadees de succesvolle internationale carrière van klassiek pianist als een wel erg koud kunstje klinken.

Dat Lisiecki wel degelijk over een bijzonder talent beschikte, stond echter al snel vast. "Op mijn negende deed ik mee aan een kleine wedstrijd in Calgary, de stad waar ik vandaan kom", zegt hij. "Als prijs mocht je met het professionele stadsorkest spelen. Normaal gezien zijn de deelnemers van een bepaalde leeftijd, dus het was eerder ongewoon dat ik als winnaar uit de bus kwam."(lacht)

Afbeelding

'Eerder ongewoon' is ook het contract met misschien wel hét platenlabel voor klassieke muziek: Deutsche Grammophon. "Toen ik 14 was, lag er een contract van Virgin Classics op tafel," aldus Lisiecki. "Ze hadden een duidelijk idee van de muziek die ik zou moeten spelen, zodat ze het verkopen konden. Maar het voelde niet juist, en ik heb er toen vriendelijk voor bedankt. De volgende dag kreeg ik plots een mail van een producer bij Deutsche Grammophon, en niet veel later was de deal rond." Het ene aanbod was het andere duidelijk niet.
Muze Europa

Ondertussen bracht Lisiecki al vijf platen uit bij Deutsche Grammophon. Drie daarvan zijn gewijd aan dat andere grote Poolse pianotalent: Frédéric Chopin. "Chopins muziek is zo ongelofelijk goed geschreven voor de piano dat het gewoon onnatuurlijk zou zijn om het niet te spelen," zegt Lisiecki. "Ik probeer er met mijn spel iets in te steken dat de muziek levend houdt, dat de mensen echt een reden geeft om naar een concert te gaan."

Die visie bracht de pianist reeds in verschillende grote concertzalen, zoals het Weense Konzerthaus en de Parijse Salle Pleyel. Nu komt hij samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest ook naar Gent. Hij brengt er zijn visie van Chopins Tweede pianoconcerto. Lisiecki: "Ik vind het absoluut belangrijk om in Europa te spelen. De muziek maakt al generaties deel uit van het leven van de mensen, en dat voel je."

Jan Lisiecki komt op 6/10 naar Gent Festival van Vlaanderen.

De Morgen 13-07-2018
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Nederlandstalige Nieuwsberichten