Christine and the Queens in Vorst: majestueus én macho ****

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld

Christine and the Queens in Vorst: majestueus én macho ****

Berichtdoor Kilroy » 14 Okt 2018, 06:34

Bij haar vorige passage in België deelde ze het bed met hevige koorts, vertelde Héloïse Létissier vrijdagavond. Na afloop van haar optreden met Christine and The Queens in Vorst Nationaal dook ook u mogelijk met verhoogde temperatuur tussen de lakens.

Afbeelding


Al lag een andere virale infectie aan de basis van die diagnose. Besmettelijke beats en broeierige electro-funk staken u onvermijdelijk aan. In Brussel was het breekbare boekenwurmpje achter Christine and the Queens namelijk verveld tot een androgyn opperwezen dat haar lichaam létterlijk en figuurlijk in de strijd gooide.

Voor haar nieuwste album Chris mat Létissier zich een drastisch andere look aan. Een korte coupe stond daarbij niet in de weg van de spreekwoordelijke wilde haren: op slag had ze zich ook een andere attitude en afgetraind lichaam toegeëigend, merkte iedereen in Vorst. Als een mutatie van zichzelf paradeerde ze zelfverzekerd het podium op, waarbij ze meteen haar zeskoppig ensemble van achtergronddansers - verwikkeld in gekrakeel - tot de orde riep.

Afbeelding


Onstuimig en theatraal

Comme si on s’aimait werd daarop vinnig ingezet, met een choreografie die uit Michael Jackson’s clip voor Bad gelicht leek. Niet dat Chris flauw doet over die invloeden. Haar zang en maniëristische dictie haalde ze immers ook ontegensprekelijk bij Jacko. Zelfs haar rode bloesje - dat ze plagerig tot aan de navel openhield - refereerde aan de King of Pop. En diens zus passeerde dan weer de revue, toen de dolkachtige synths van Janets eighties-hit Nasty slinks werden binnengesmokkeld in Follarse.

Op de meest originele act kan Christine and the Queens voorlopig geen aanspraak maken, maar op een authentieke aanpak wél. Moeiteloos zoog ze je mee in haar wereld waarin een onstuimig straatfeestje (Damn, dis-moi), theatraal chanson (Machin-Chanson, Les Paradis Perdus, …) en mysterieuze dreiging (Here) de continenten uitmaakten.

Afbeelding


Schutterig vogeltje wordt manmoedig

Haar muzikale parcours begon enkele jaren geleden, toen ze op aanraden van een stelletje Britse dragqueens muziek ging maken onder een nieuwe identiteit: Christine. Dat alter ego - doelloos in een maatschappij vol vakjes - bleek ze in Vorst deels te hebben afgeschud. Bij wijlen stond je nog oog in oog met het schutterige vogeltje van Chaleur Humaine, maar steeds vaker won de innerlijke macha het pleit. “Scared, as I should, but I'd still feel so good,” klopte ze zich manmoedig op de borst, terwijl de podia van haar muzikanten langzaam roteerden.

Visueel was de show vrij sober naar arena-normen, maar tijdens Goya! Soda! liet Christine and the Queens zich vrijelijk gaan in showspektakel: sneeuw dwarrelde uit de nok van de zaal, terwijl rookeffecten en groene spots een unheimische sfeer neerzetten.

Doorvoeld en majestueus

De choreografie in iT barstte dan weer van rauwe confrontatie en pure lust. Alleen in 5 Dols verloor haar dansgroep zich in een slap en kinderachtig staaltje moderne dans. De mooiste momenten in de show bleven evenwel gereserveerd voor Létissier onder een eenzame volgspot. Les Paradis Perdus van Christophe, waarin ze een flard Heartless van Kanye West integreerde, was effenaf ontroerend. Net als Nuit 17 à 52 trouwens, dat ze a cappella inzette met het publiek als massief koor. Toen de Franse zangeres later op de avond ook nog midden datzelfde publiek voor een doorvoeld en majestueus Saint Claude tekende, waren de vier sterren finaal binnen.

The Queens in Vorst? Van een royaal huwelijk gesproken.

De Morgen 13-10-2018
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin
 
Berichten: 12844
Geregistreerd: 15 Sep 2012, 18:26
Woonplaats: Gent, België

Terug naar Nederlandstalige Nieuwsberichten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten