BeraadGeslagen: “Mensen hebben nood aan muzikanten die op het podium aan het zoeken en prutsen zijn”

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

BeraadGeslagen: “Mensen hebben nood aan muzikanten die op het podium aan het zoeken en prutsen zijn”

Bericht door Kilroy » 08 dec 2018, 08:18

Jazz met een hoek af. Daarmee schuimt BeraadGeslagen al enkele jaren de Vlaamse steden en gemeenten af. Met debuutalbum Duizeldorp betuigt het Gentse duo nu op zijn beurt eer aan het dorpse leven. Exotischer wordt het niet.

Wil je BeraadGeslagen uit hun lood slaan, de zelfverklaarde hobbygroep van Lander Gyselinck en Fulco Ottervanger, dan moet je bij het eigenzinnige jazzduo enkel polsen naar hun ándere hobby’s. Dan hult het tweetal zich plots in een harmonische stilte. “Een andere hobby dan BeraadGeslagen? Dat is een vraag waarmee je ons liggen hebt”, geeft Gyselinck toe, die bij BeraadGeslagen de drums voor zijn rekening neemt. “Mag een hobby binnen muziek ook, zoals kleine muziekinstrumenten?”, vraagt toetsenist en zanger Ottervanger. “Dat is een fascinatie, géén hobby.”

Afbeelding

Terwijl beide muzikanten – de ene drumt ook bij STUFF. en LABtrio, de andere speelt bij De Beren Gieren en STADT – op zelfonderzoek gaan en proberen te achterhalen of wandelen, fietsen, lezen of topografie nu wel of niet tot hun hobby’s behoren, wordt duidelijk dat ze elkaar bijzonder goed kennen. Niet gek, natuurlijk. Voordat iemand ooit van BeraadGeslagen had gehoord, had het duo al een hele weg afgelegd. “Zes jaar lang hebben we enkel in Fulco’s kelder gespeeld”, verklaart Gyselinck. “Daarna zijn we maandelijks improvisaties gaan spelen die tot de opnames van een ep leidden. Nu hebben we ons debuutalbum Duizeldorp uitgebracht, maar om eerlijk te zijn: we hebben altijd muziek gemaakt voor onszelf, nooit voor een publiek. BeraadGeslagen is onze persoonlijke zandbak. Ik schrik er nog altijd van dat er een publiek voor is.”

Hoe verklaar je dan dat jullie muziek een publiek vindt?

Fulco Ottervanger: “Volgens mij zijn daar verschillende redenen voor. Ten eerste omdat mensen nood hebben aan muzikanten die geen voorgekauwde dingen brengen, maar op het podium aan het zoeken en prutsen zijn. Die écht aan het communiceren en spelen zijn met elkaar. Daarnaast is het ook belangrijk dat het groovet. Mensen zijn soms apen die willen headbangen. (lacht) Bij ons komen ze aan hun trekken.”
Lander Gyselinck: “Muziek is vandaag ook constant streamable waardoor zo’n optreden iets exotisch krijgt. Dat is iets speciaals. Ook voor ons. Tijdens concerten spelen we altijd in het midden van het publiek en naar elkaar toe. Op die manier willen we zoveel mogelijk met de toeschouwers delen, zonder echt naar hen toe te spelen. Alsof we willen zeggen: kom er bij, maar laat ons alstublieft met rust!” (lacht)

Laten we het even over Duizeldorp hebben, jullie debuutalbum waarop elk Vlaams dorp de revue passeert. Welk duizelingwekkend verhaal schuilt er achter die titel?

Gyselinck: “Eigenlijk heette het titelnummer eerst ‘de kraftwerk’, omdat het voor onze doen een bijzonder minimaal, uitgepuurd en repetitief nummer was. Omdat dat geen goede albumtitel was, zijn we wat gaan goochelen. Aangezien er op het album veel dorpen aan bod komen en Düsseldorf de thuisstad van Kraftwerk is, kwam dat samen.”

Vanwaar die fascinatie voor dorpen?

Ottervanger: “Heeft iedere Belg dat niet? Iedereen kent toch die typische dorpen die je binnenrijdt via een asfaltweg waarlangs er huisjes staan die er nog net zo uitzien als in de jaren 1960? Het is zo herkenbaar.”

Schuilt daar een zweempje ironie in?

Ottervanger: “Het is toch vooral een eerbetoon. Enerzijds voelt dat dorpse zo vertrouwd aan, maar anderzijds is het ook bevreemdend. Al de huizen lijken er op elkaar, maar toch doet iedereen iets verschillends. Hierdoor kom je er de meest waanzinnige dingen tegen.”
Gyselinck: “Natuurlijk schuilt er wel iets dubbelzinnigs in, maar een statement moet je daar niet achter zoeken. Voor iemand die in een gemeente opgroeide en daarna naar de stad trok, schemert daar toch vooral schoonheid en melancholie door. Daarnaast spelen we ook wel met clichés van urban music, een verschrikkelijke term. Het meest exotische voor dat genre is waarschijnlijk het Vlaamse dorp. Dat is helemaal niet sexy of funky. Voor mensen uit de stad is het dorpse leven trouwens ook vaak een taboe.”

Afbeelding

Om het even over een ander taboe te hebben: hoe belangrijk is humor voor BeraadGeslagen? Nummers als ‘Isabellade’, ‘Elektroliefje’ of ‘Deinze’ lijken daar openlijk mee te flirten.

Ottervanger: “Voor mij spreekt daar toch eerder zelfrelativering uit dan pure Zappa-humor.”
Gyselinck: “Dat is een moeilijke. Humor is heel belangrijk, maar dan bedoel ik vooral dat er soort van luchtigheid in muziek mag zitten. Toen ik Frank Zappa leerde kennen, vond ik zijn muziek heel goed maar was ik te jong om zijn humor te begrijpen. Toen ik later naar zijn teksten luisterde, begreep ik plots waarom velen op zijn muziek afknappen.”
Ottervanger: “Zijn humor had iets betweterigs. Het komt er toch vooral op aan om jezelf niet zo serieus te nemen. Jezelf af en toe te ondermijnen.”

Doen andere bands dat ook?

Gyselinck: “Het contrast tussen BeraadGeslagen en popbands is groot. Bij hen mag doorgaans niets knulligs zijn en moet de vormgeving superstrak in plaats van dark zijn. Wij zijn gewoon lekker knullig.”
Ottervanger: “Als een nummer bijvoorbeeld te strak klinkt, dan nemen we bewust een stapje terug of zwieren we er een maat uit. Het moet een vrijhaven blijven.”
Gyselinck: “Er is geen jazzpolitie die tegen ons zegt wanneer we te ver gaan. Gelukkig maar!”

Hoe begin je dan aan een coherent album als Duizeldorp?

Gyselinck: “Ik denk dat we tijdens de opnames totaal niet wisten wat het uiteindelijk ging worden. Het zou gewoon een jazzplaatje worden, maar toen we eenmaal verder aan de nummers begonnen te sleutelen, verloren we onszelf in een ongelofelijk lang verhaal. Uiteindelijk bleek het een conceptalbum te worden…”
Ottervanger: “Over Belgische dorpen en steden.”

BeraadGeslagen speelt op 11/12 in Gent, 12/12 in Leuven, 13/12 in Turnhout, 14/12 in Brugge en 16/12 in Brussel. toutpartout.be

De Morgen 08-12-2018

Plaats reactie

Terug naar “Nederlandstalige Nieuwsberichten”