Dertig Kate Bushfans brengen videoclip van “Wuthering Heights” tot leven in Citadelpark

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Dertig Kate Bushfans brengen videoclip van “Wuthering Heights” tot leven in Citadelpark

Bericht door Kilroy » 14 jul 2019, 07:08

Een wereldwijd fenomeen waaide gisteren over naar Gent: fans van Kate Bush, jong, oud, vrouwen en mannen, die in bloedrode jurken en met bloemen in het haar in de natuur de videoclip van de klassieke song “Wuthering Heights” dansen.

Afbeelding

Afbeelding

“Out on the wiley, windy moors we’d roll and fall in green”. Het had iets sprookjesachtig toen deze namiddag om 14 uur in het Citadelpark een dertigtal vrouwen en ook enkele jonge kinderen en een drietal mannen, allemaal uitgedost in rode jurken, zwarte sjaals en echte bloempjes in het haar begonnen te dansen als bosnimfen terwijl de ijle stem en wonderlijke klanken van “Wuthering Heights” door de boxen schalden.

Tot twee keer toe werd de legendarische videoclip uit 1978 nagebootst waarin Kate Bush zich de poplegende binnendanste. Ondertussen gebeurde dat gisteren ook op 25 andere plekken in de wereld want “the most wuthering heights day ever” moest in stijl gevierd worden.

“Wat in 2013 als een ludieke actie startte, is intussen tot een wereldwijd fenomeen uitgegroeid”, zegt Kevin Suetens, die vorig jaar de “wuthering heights day” voor het eerst in Brussel bracht met een groep enthousiaste fans. “Kate Bush is een icoon en de eerste vrouwelijke ster die zelf haar songs schreef”, zegt hij. “We moeten haar blijven eren.”

Zelfgemaakte jurk

“Toen ik daarvan hoorde, heb ik meteen contact met Kevin opgenomen”, zegt Kathy Colpaert, docente drama aan het secundair kunstinstituut aan de Ottogracht. “Ik heb als kind talloze keren op de videoclip van het liedje gedanst”, zegt ze. “Het gaat over jou”, zei mijn moeder (de Cathy uit het liedje verwijst naar Cathy en Heathcliff, de twee passionele en verdoemde minnaars uit de roman “Wuthering Heights” van Charlotte Brontë, red.). “Uit nostalgie naar die periode wou ik dit graag naar Gent brengen.”

Kathy Colpaert sprak haar collega dans Ilona Inghels aan die de choreografie gisteren een uur voor aanvang aanleerde aan de fans die waren komen opdagen.

Iedereen had zich uitgedost in het rood. “Mijn jurk komt uit de H&M”, zegt Kevin Suetens. Andere werden zelf gemaakt.

Wat Kate Bush zelf denkt over het wereldwijde eerbetoon aan haar debuutsingle is niet geweten. De Londense zangeres leidt een kluizenaarsbestaan en spreekt heel zelden met de pers.

Het Nieuwsblad 14-07-2019

Plaats reactie