Verhalen achter de grootste Nederlandstalige hits: ‘Mia’, ‘Tim’ en ‘Rozane’ heten eigenlijk Irma, Ramses en Chris

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Gebruikersavatar
Kilroy
Site Admin
Berichten: 14912
Lid geworden op: 15 sep 2012, 18:26
Locatie: Asper, België
Contacteer:

Verhalen achter de grootste Nederlandstalige hits: ‘Mia’, ‘Tim’ en ‘Rozane’ heten eigenlijk Irma, Ramses en Chris

Bericht door Kilroy » 13 sep 2019, 06:51

Over wie gaat ‘Mia’ van Gorki en heette de minnares van Wim De Craene echt ‘Rozane’? De antwoorden staan samen met honderden andere verhalen in ‘Watskeburt, Lage Landen?’, het pas verschenen naslagwerk over Nederlandstalige muziek, waar auteur Peter Van Dyck vijf jaar aan werkte. Hij selecteerde voor ons zes verrassende anekdotes.

Afbeelding

‘Tim’ & ‘Rozane’ - Wim De Craene

Afbeelding

Met dank aan Jean Blaute

“Toen Wim De Craene in 1975 zijn album ‘Brussel’ aan het opnemen was, verloor hij de helft van zijn begeleidingsband door een auto-ongeluk. De platenfirma zette hem onder druk om verder te werken en uit pure ontreddering klopte hij aan bij de jonge producer Jean Blaute om de plaat af te werken. Die huurde de begeleidingsband van Johan Verminnen in en dat leverde onder meer de klassieker ‘Rozane’ op - een nummer over een onmogelijke liefde. Dat hij lang geheim hield over welke vrouw het gaat, is te begrijpen, want op het moment van die affaire was hij nog samen met Roos, de moeder van zoon Ramses. Uiteindelijk heeft hij toegegeven dat het lied over actrice Chris Thys gaat, de zus van Leah. In hetzelfde jaar maakten De Craene en Blaute trouwens nog een ander album: ‘Alles is nog bij het oude’, met de klassieker ‘Tim’, gericht aan zijn zoon. ‘Tim’ komt morgen, exact 29 jaar na het overlijden van de zanger, voor het eerst uit op single. Het lied duurt bijna zes minuten, en dat was destijds te lang voor een losse verkoop.”

‘Mia’ - Gorki

Afbeelding

Ode aan moeder

“Wat weinigen weten, is dat ‘Mia’ inhoudelijk geïnspireerd is op Irma, de moeder van Luc De Vos. De zanger, wiens vader op jonge leeftijd aan kanker was gestorven, woonde tot zijn 27ste bij haar en behield met haar een uitstekende relatie. De Vos vertelde mij dat het nummer eigenlijk over zijn nooit doorgeknipte navelstreng en zijn vergane jeugd ging. Hij was werkloos en voelde zich toen een verworpene. Vandaar die verwijzing naar de arbeidsmarkt. Zijn bezorgde moeder zat daar erg mee in. ‘Doe er toch iets aan’, had ze hem meermaals gezegd. ‘Mia’ bestond eerst in een saaie rockversie, maar De Vos was daar niet tevreden over en legde het nummer een tijdje opzij. Tot producer Wouter Van Belle zei dat hij op het nieuwe album nog een zacht nummer miste. Al improviserend probeerden ze ‘Mia’ traag en rustig te spelen met een echoënde drumbeat en Wouter op piano. Het zat meteen perfect.”

‘Ploegsteert’ - Het Zesde Metaal

Afbeelding

Voor VDB

“Wannes Cappelle wilde minder autobiografische nummers schrijven en was dan ook blij toen het Wielermuseum Roeselare, dat tegenwoordig KOERS heet, hem de opdracht gaf om een lied te schrijven over de gevallen held Frank Vandenbroucke. Dat lag hem wel, want de frontman van Het Zesde Metaal heeft zelf een sportverleden en kende de profrenner ook persoonlijk - zij het oppervlakkig. Vandenbroucke trainde soms mee met de triatlonclub waar Cappelle in zijn jeugd bij zat. De passage ’De woorden ‘Ik wil je nooit meer zien’ klinken hard in iedere taal, ’t is dooddoen zonder moorden, ’t is zonder advocaat voor ‘t tribunaal’ gaan dus over de pijnlijke scheiding van Vandenbroucke met Sarah Pinacci.”

‘Twee meisjes’ - Raymond

Afbeelding

Eerste versie duurde 9 minuten

“Raymond van het Groenewoud schreef deze klassieker na zijn bezoek aan het Lago Maggiore in de buurt van Milaan. Hij verbleef daar met zijn toenmalige levensgezellin Nana, een stewardess. De zanger ontwaakte uit een siësta op het strand met de melodie in zijn hoofd. Hij had geen pen en papier op zak en moest het deuntje onthouden tot hij weer in de hotelkamer arriveerde. Tekstueel beschreef hij stomweg wat hij op het strand had gezien. Volgens Raymond gaat het nummer over vergankelijkheid en moet hij bij het zingen altijd aan de dood denken. Wat velen zijn vergeten: op de cd ‘Ik ben God niet’ staat de originele en negen minuten durende oerversie. Daarbij dijt het nummer ‘Dit is m’n verhaal’ uit in een soort van droomsequentie, die dan ‘Twee meisjes’ wordt. Omdat Raymond iemand op Radio 2 hoorde zeggen: ‘Normaal kan zo’n lang nummer niet, maar we draaien het toch’, besloot hij een korte, aparte versie op te nemen. Enkel in functie van meer airplay op de radio.”

‘Ruimtevaarder’ - Kommil Foo

Afbeelding

Geschreven in amper 2 uur

“Samen met ‘Madrid’ is ‘Ruimtevaarder’ naar eigen zeggen één van de weinige liedjes waarbij Raf Walschaerts het gevoel had een goddelijk doorgeefluik te zijn. Hij voelde de melodie opkomen toen hij in de tuin zat van het kasteel Les Fougères in Mariakerke. Daar woonde hij destijds op een appartement, dat eigendom was van Marc Cassiman, of zanger Kazzen. Dat kasteel was een kunstenaarsnest, want ook andere muzikanten als Roland en Bram Vermeulen huurden er. Raf liep snel naar boven om de melodie vast te leggen. In de namiddag kwam broer Mich langs en schreven ze de tekst in amper twee uur tijd, haast zonder erbij na te denken. Het nummer gaat over een gastje dat zich recht houdt in een heel moeilijke situatie. Raf en Mich krijgen vaak de vraag of het over zelfmoord gaat, maar dat hebben ze er zelf nooit in gezien. ‘Ruimtevaarder’ is een klein liedje dat 17 jaar geleden wat verborgen stond op de plaat ‘Lof der waanzin’ en pas veel later een eigen leven is gaan leiden.”

‘Papa’ - Stef Bos

Afbeelding

Zalvend effect

“De directe aanleiding voor dit nummer was het doodsvonnis dat de vader van Stef Bos had gekregen. Er was bij hem een melanoom van een vuist dik ontdekt en doordat het te dicht bij zijn longen zat, oordeelde de dokter dat zijn vader nog maar enkele maanden te leven had. Het gezwel bleek echter ingekapseld, waardoor het verdict achteraf gezien te voorbarig was. Maar de mededeling kwam aan als een nekslag. Stef kon er nauwelijks met zijn vader over praten, want die zat er te verslagen bij. Toen de zanger met de trein naar huis reed, voelde hij zich geestelijk onder hoge druk gezet. Hij vond dat hij er iets mee moest en begon al in de trein aan de tekst. ’Ik heb het nummer ‘Papa’ helemaal niet bewust geschreven, het was iets wat er gewoon uit moest’, zei hij me nadien. Het schrijven van het lied had voor hem een zalvend effect.”

Afbeelding

Het Laatste Nieuws 13-09-2019

Plaats reactie

Terug naar “Nederlandstalige Nieuwsberichten”