Lana Del Rey krijgt forse kritiek na omstreden post, maar bijt van zich af: “Dit zegt meer over jullie dan over mij”

Recent en ander nieuws uit de muziekwereld
Kilroy
Site Admin
Contacteer:

Lana Del Rey krijgt forse kritiek na omstreden post, maar bijt van zich af: “Dit zegt meer over jullie dan over mij”

Bericht door Kilroy »

De populaire Amerikaanse singer-songwriter Lana Del Rey is de voorbije dagen in het oog van de storm terechtgekomen. Ze wordt er - niet voor het eerst - van beschuldigd dat ze antifeministische teksten zingt en misbruik verheerlijkt. Del Rey blijft voet bij stuk houden en bijt opnieuw van zich af. “Deze heisa zegt meer over jullie dan over mij.”

Afbeelding

Het was zo onschuldig bedoeld. De 34-jarige singer-songwriter postte donderdag een lange tekst op Instagram, waarin ze uithaalde naar “vrouwelijke schrijvers en alternatieve zangers” die vinden dat ze in haar teksten misbruik verheerlijkt. “Nu Doja Cat, Ariana Grande, Camila Cabello, Cardi B, Kehlani, Nicki Minaj en Beyoncé meerdere nummer één-hits gehad hebben met nummers over sexy zijn, geen kledij dragen, neuken, vreemdgaan en zo meer, mag ik dan alsjeblieft gewoon weer zingen over verliefd zijn, zelfs als die relatie niet perfect is, of dansen voor geld of eender wat ik wil zonder daarvoor aan een kruis genageld te worden?”

Ze verheerlijkt misbruik niet en is niet antifeministisch, schrijft Del Rey nog. “Ik ben glamoureus en zing over de realiteit. Er zijn veel relaties in de wereld waarin misbruik voorkomt.” Het is volgens de Amerikaanse zielig om te zeggen dat haar teksten vrouwen “honderden jaren terug in de tijd katapulteren”; “Binnen het feminisme moet een plaats zijn voor vrouwen die eruitzien en doen zoals ik. Vrouwen die neen durven zeggen, maar waarvan de mannen ja horen.”

Afbeelding

Zingen over slechte en ongezonde relaties is de jongste jaren het handelsmerk van Del Rey geworden, maar kritiek is daarom ook nooit ver weg. Nu wordt ze opnieuw door de mangel gehaald omdat ze in bovenstaande post alleen de namen van gekleurde muzikanten opsomt. Daar moet ze zich dus niet mee vergelijken, klonk het. Del Rey kroop meteen weer in haar pen. “Ik heb hen net gekozen omdat ze mijn favoriete zangeressen van het moment zijn. Ik bewonder hen. Ik zou graag dezelfde vrijheid van meningsuiting hebben die zij hebben zonder ervan beschuldigd te worden hysterisch te zijn.” Ze voegde er nog #fuckoff aan toe.

Zaterdag is ze nog eens in haar pen gekropen, twee dagen na de originele post. “Ik heb nog een paar dingen te zeggen over mijn controversiële post die niet controversieel was. Ondanks de feedback die ik heb gekregen van mensen als Ariana en Doja Cat (die ze in haar originele post aanhaalde, nvdr) wil ik zeggen dat ik achter mijn overtuiging blijf staan. Misschien had ik meer context moeten geven. Het feit dat jullie het plots lieten draaien rond huidskleur, zegt meer over jullie dan over mij. Jullie willen drama en willen niet geloven dat een vrouw mooi, sterk en fragiel tegelijk kan zijn.”

Del Rey blijft duidelijk bij haar standpunt: feminisme is niet alleen het verheerlijken van de vrouw en tonen hoe sterk ze is. Het is ook tonen dat er minder goede zaken gebeuren, dat er giftige relaties zijn, en vrouwen steunen die daarin zitten en zich schamen. “Dit kan een nieuwe feministische golf zijn”, zegt ze.

Afbeelding

Op 5 september ligt een nieuw album van de zangeres in de winkels. Het wordt de opvolger van Norman F*cking Rockwell, een plaat die in 2019 enorm goed ontvangen werd.

Het Nieuwsblad 23-05-2020

Plaats reactie