Stickers verwijderen van LP en 7" hoezen

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Stickers verwijderen van LP en 7" hoezen

Berichtdoor Kilroy » 17 Sep 2012, 17:43

Weet iemand op welke wijze je best de lastige stickers van de hoezen van LP's en singels kan krijgen zonder de hoes te beschadigen?
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Re: Stickers verwijderen van LP en 7" hoezen

Berichtdoor roefke » 21 Sep 2012, 19:30

om te beginnen eerst zachtjes opwarmen met haardroger, stickers komen zo gemakkelijker los, wel de plaat uit de hoes halen .
lijmresten verwijder ik met een wattenstaafje gedrent in tinner, bij blinkende hoezen gaat dit goed .
bij matte ( kartonnen ) hoezen moet je wel voorzichtig zijn deze absorberen de tinner dus s zeer snel terug opdeppen is de boodschap.
Van horen zeggen zou zippo vulling ook doeltreffend zijn maar heb dit nog niet zelf gedaan.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 22 Sep 2012, 06:40

Dat ga ik eens proberen!

Sommige kringloopwinkels zetten de sticker met de prijs wel op héél onhandige plaatsen en voorlopig heb ik ze gewoon laten zitten, maar eigenlijk moeten die ondingen er gewoon af :-)
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor roefke » 23 Sep 2012, 19:08

die stickers van de kringloopwinkel zijn inderdaad ellendig. mij valt het op dat de ene sticker harder plakt dan andere.
de mensen van de kringloopwinkel zetten die ook maar waar ze het denken, begrijpelijk ze zijn geen verzamelaars.
maar ooit kocht ik een tweedehandsplaat in een winkel te brussel en die sticker was ook moeilijk te verwijderen, van een tweedehands platenwinkel zou je toch beter verwachten.
Maar de allermoeilijkste zijn die platen die ooit eigendom waren van de BIB, zo'n grote sticker met barcode :evil:

Vroeger verwijderde ik alle stickers , maar sinds enkele jaren alleen de prijs etiketten. je hebt ook van die stickers met adres van de toenmalige platenwinkels,wel die laat ik er tegenwoordig op, als eerbetoon aan al die verdwenen winkeltjes.Het is soms ook leuk ,om naar die adressen te kijken, en dan zie je in welke kleine dorpjes er toen platenwinkeltjes waren, terwijl je nu kilometers moet rijden naar een grote stad.
Gebruikers-avatar
roefke
Super Pro

Berichtdoor Kilroy » 24 Sep 2012, 19:31

Eigenlijk moet ik bekennen dat ik onbewust ook wel steeds eens kijk welke weg een LP heeft afgelegd... en dat aan de hand van de sticker van de verkoper...
Deze laat ik inderdaad ook hangen, want de sticker maakt wel deel uit van een reeds lang verdwenen verleden... voor de meeste van deze winkels toch denk ik...
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Berichtdoor Betabox » 18 Dec 2013, 15:27

Haardroger werkt zeker voor vele stickers maar niet alle.
Lijmresten , zelfs alcoholstift heb ik nog verwijderd met thinner maar werkt niet op alle hoezen (enkel blinkend) op oude matte hoezen raad ik het niet aan.
Bij boek conservering gebruiken ze een rubbergom om lijmresten te verwijderen :

http://www.laroutedupapier.com/achat/pr ... .php?id=38

BB
Betabox
Newbie

Berichtdoor Kilroy » 30 Mei 2014, 18:36

The Use of Turpentine and Sticker Remover: Stickers, Glue, Dirt.

Do not believe the so called expert who advises you to use a window or glass cleaner, or a bathtub product to remove dirt from the record's surface. Never use these products. Also do not use solvents, thinners, etc. for removing paint, glue or whatever is sticking to the vinyl.
There are only a few liquids that you can safely use: industrial alcohol, methylated spirit and turpentine.
Especially turpentine is useful for removing stickers (if you do not use a commercial sticker remover from the chemist's), and for dissolving and removing glue or a drop of paint stuck to the precious record.
What to do?
Go to the art supply shop and buy a brush. I use the Royal Talens 6 - 350. It is a relatively soft brush, but the hairs are sturdy enough to rub against any glue or drop of paint, or whatever is on the vinyl and needs to be dissolved and removed.
For removing stickers: dip the brush in turpentine, press the hairs against the bottle's opening to remove excess liquid and wet the sticker on the record cover with the brush. Leave it for several minutes. Then you can try to pull at a corner of the sticker and see if it detaches. If not, apply some turpentine again and let the sticker soak. It may be necessary to use just a little bit of force. But be careful! If the sticker can be taken off, the cover will show some residue. Just brush that spot once more and then use a paper tissue to wipe off the rest of the turpentine, sticker and glue. If a stickers is put over another sticker, you will have to repeat the procedure for each sticker. Turpentine should not be used on the jewel boxes of CDs!
There are stickers that do not soak up the turpentine because the surface is not porous, as is the case with "golden" stickers. These cannot be removed with any liquid and need some warm air from a hair dryer or should be held carefully over an open fire (stove). If it does not work, leave the sticker on.
Also be careful if you want to use turpentine on very old printed cardboard/Kraft covers, because it may dissolve and smear the old printing ink.
Turpentine can be safely used on laminated covers and actually most modern covers. If some of the turpentine is soaked up by the Kraft, cardboard or paper, just leave it, it will eventually vaporize. Turntable can of course be used on vinyl also. It is however greasy and you should clean the record very thoroughly again after serpentine has been applied.
I recently acquired a few first pressings of a vintage label. They had been advertised as being unplayed and unopened. However three of the five albums had been opened and glue of the sticker was smeared on the vinyl over a wide area. There turpentine possibly could help. I soaked the brush in the turpentine and gently moved the brush over the large spot and let it soak. After a while I moved the brush again over the area, always parallel to the groove, waited again and repeated the action. The glue was dissolving gradually and nicely, and I could wipe it off with a tissue. After that of course I applied turpentine once again. All residue had to be dissolved and removed. This has to be done carefully and with patience. But the reward can be that the record surface will be neat and the groove can be played again, only of course after a few cleanings on the machine.
Another disc had a sort of debris in circles stuck to a wide area. I was not sure whether this could be removed or if it was not vinyl grain and the groove was really damaged by playing it with a worn needle. The only way to be sure was to apply turpentine with the brush. Again I moved the brush in circles. Very gently. Than waited some time and with the brush I could take off the residue of the pressing which was made 50 years ago. And finally I could use the tissue to soak up the rest of the turpentine. After that the disc needed two cleanings on the machine. Surfaces of the other discs were also showing some residue -they were first pressings that never had been played- and before cleaning the record on the machine it was the turpentine that helped.

That is why I generally do not buy factory sealed records. I only buy them if I know I can trust the seller and the record can be returned. 'Factory sealed' is definitely no guarantee that they are MINT. Actually they can be less than pristine. In some cases even the seller may shrink-wrap the item.
Always remember: Before cleaning a record on the cleaning machine, in the basin, or by hand, do always clean the record with a carbon fiber brush and if necessary with a soft velvet record brush before wetting and/or spinning the record. Get rid of all the dust and debris without applying force. And if this advice and these methods are new to you and you want to be sure that they work, try it first on an 'old' record. Once you have learned what you can and what you cannot do, you can start treating your precious discs.
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Reinigen van LP en 7" hoezen