Knosti Disco-Antistat

Laat weten hoe jij het hebt opgelost....

Knosti Disco-Antistat

Berichtdoor KI2000 » 10 Feb 2014, 08:54

Over de Knosti Disco-Antistat is al heel wat geschreven, maar hierbij geef ik toch nog graag even mijn eigen bescheiden mening.

Ik heb de Antistat op de kop kunnen tikken via hificorner.nl.
Voor diegenen die de site nog niet kennen, het is een overzichtelijke site en de prijs van de producten is goed te noemen in vergelijking met de talrijke andere webshops of winkels.
De antistat wordt momenteel aangeboden voor 49,50 Euro.
Twee dagen na mijn bestelling had ik deze al in huis.

Over de Antistat zelf:
Het is een eenvoudig toestel dat relatief goedkoop is afgewerkt.
Alle onderdelen bestaan uit plastic.
In het reservoir zit een droogrekje ingewerkt. Dit haal je er eenvoudig uit voor je je platen gaat reinigen.

Hoe werkt het?
In de antistat zitten borsteltjes die netjes de groeven van de platen reinigen.
Als ik me niet vergis zijn ze gemaakt van geitenhaar wat makkelijk in de groeven gaat.
Je giet een reinigingsvloeistof (Knosti of een andere vergelijkbare of zelfs een zelf gemaakte) in het reservoir tot de borsteltjes onder staan en je plaatst je LP in de labelbeschermer.
Vervolgens plaats je de plaat in de bak, en draai je rustig de LP zodat deze volledig in aanraking geweest is met het bad.
Het beste kan je de plaat in twee richtingen bewegen om een betere reiniging te bekomen.
Daarna haal je de LP uit de labelhouder en plaats je hem op het droogrek.
Sommigen raden aan de plaat nadien in een bad te steken van gedistilleerd water, maar zelf heb ik dit nog niet nodig gevonden.

Op het etiket van de Knosti vloeistof staat aangegeven dat een plaat na 7 minuten droog is.
Neem dit toch maar niet te letterlijk en reken op makkelijk een uurtje. Het laatste wat je wil is een natte LP op je platendraaier gooien.

Voordelen?
Het voordeel van dit toestel is dat het een goedkope oplossing is om je LP's op een vrij grondige manier te reinigen.
Vettige vingers, aanslag en stof worden in een handomdraai verwijderd.
In sommige gevallen moet je de plaat een tweede keer door het bad halen, afhankelijk van de vervuiling.
In ieder geval zie en hoor je zeker het verschil bij vervuilde platen.

Nadelen?
Het toestel is, zoals eerder gezegd, slordig afgewerkt.
Let op voor scherpe randjes in het plastic. Zeker op de labelhouder kan dit nefaste gevolgen hebben.
De labelhouder zelf sluit niet goed af. Er loopt dus altijd wat vloeistof op je label.
Gelukkig droogt het bij de LP's die ik al gereinigd heb netjes op zonder sporen achter te laten, al heb ik wel al gehoord dat bepaalde labels kunnen beschadigd worden. Opletten dus!
Het zou mooi zijn mocht Knosti de moeite nemen een rubberen band op de labelhouder te plaatsen zodat deze mooi afsluit en vloeistof geen kans geeft.
Verder heb ik eigenlijk weinig opmerkingen en zou ik het toestel wel aanraden voor mensen die zoals ik niet onmiddellijk het geld hebben om bijvoorbeeld een Okki Nokki te kopen.

Knosti VS Pro-Ject spin
Zelf heb ik geen ervaring met het toestel van Pro-Ject. Je kan dit toestel ook vinden op hificorner.nl maar je betaalt er zowat het dubbele voor dan voor de Knosti.
Volgens enkele bronnen op internet zou het Pro-Ject toestel tevens minder goede resultaten afleveren.

Voor verdere vragen, aarzel zeker niet ze hier te stellen. Ik zal deze zo goed ik kan beantwoorden.
Op youtube kan je ook verschillende filmpjes vinden die een idee geven van hoe het apparaat werkt en wat de resultaten zijn.

Veel plezier met het reinigen van je vinyl en veel luistergenot!
KI2000
Newbie

Re: Knosti Disco-Antistat

Berichtdoor dandlover » 23 Sep 2016, 14:23

ik gebruik eerst alchohol die die ze in doe het zelf zaken verkopen om kristal mee te kuisen en daarna het product ,want anders is de plaat soms niet schoon genoeg
dandlover
Newbie

Terug naar Reinigen van vinyl platen