Eerste test van de self-made interlink kabels (cinch)

Alles over het zelf in elkaar knutselen van audio toebehoren

Eerste test van de self-made interlink kabels (cinch)

Berichtdoor Kilroy » 31 Okt 2016, 18:27

Omdat ikzelf niet overtuigd was dat betere (lees duurdere) kabels een hoorbaar verschil kunnen maken bij de kwaliteit van de weergegeven muziek ben ik toch eens aan het experimenteren gegaan. Het resultaat ziet u hieronder (ik vind dat ze er héél netjes uitzien):

Afbeelding

Ik heb deze kabels gebruikt voor het aansluiten van een cassettedeck (Sansui D-350M) op een versterker (Sansui AU-D5) die hier toch maar stond te wachten op een revisie. Jammer genoeg had ik geen degelijke speakers staan op de testbank, waardoor ik gebruik maakte van de hoofdtelefoon van AKG (K 514).

Voor de test maakte ik gebruik van een CrO2 tape met klassieke muziek (Kanon van Pachelbel).

Met de zelfbouwkabels klonk de muziek warm en vol, met mooie bassen en hoge tonen. Er was nagenoeg geen ruis hoorbaar. Bij de 'gewone' kabel, die vermoedelijk zowat iedereen gebruikt, klonk de muziek véél minder warm, de bassen waren doffer en er was minder hoog hoorbaar. Merkwaardig genoeg was een opvallende ruis hoorbaar op de achtergrond.

Mijn conclusie: er is dus wel degelijk een merkbaar verschil bij het gebruik van beter kabels. Ik ga er me niet over uitspreken of die nu echt 300 euro (of veel meer) moeten kosten, maar vanaf nu ga ik wel betere kabels gebruiken bij het aansluiten van de bronnen op de versterker (deze 2 zelfbouw kabels met een lengte van 0,50 m kosten mij aan materiaal ongeveer 60 euro).

Binnenkort probeer ik eens 'de betere luidsprekerkabel' na te bouwen.... ik ben benieuwd wat daarvan het resultaat zal zijn.

Tenslotte... Binnenkort mag ik eens langsgaan bij Stevens Audio in Gent (Bagattenstraat), waar de basic kabel / mijn selfmade kabel en een hi-end kabel zullen vergeleken worden.... Ik ben benieuwd en ik hou u uiteraard op de hoogte!
Gebruikers-avatar
Kilroy
Site Admin

Terug naar Doe-het-zelf projecten